Aan de slag met een dynamisch curriculum

START
Redactie
Hbo

Als docent wil je jouw studenten kennis, vaardigheden en een leerhouding aanleren zodat ze voldoende competentie in huis hebben als ze op de arbeidsmarkt starten. Hiervoor stel je als opleiding een curriculum samen. Steeds meer scholen doen dit samen met start-ups en bedrijven. Voldoende leerruimte inbouwen is hierbij een belangrijke tool om een dynamisch curriculum samen te stellen. Hoe doe je dat als docent nu in de onderwijspraktijk?

Wat is leerruimte?

Een dynamisch curriculum en voldoende leerruimte gaan hand in hand. Hoe? Leerruimte gaat over de ruimte die studenten ervaren om hun theoretische kennis om te zetten in vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen geoefend worden in een ruimte waarbij herhaling, positieve feedback en de mindset dat ‘fouten maken mag’ centraal staan.

Als praktijkvoorbeeld kun je als docent geïnspireerd raken door het ‘Het Bureau’. Een initiatief van het Grafisch Lyceum Utrecht. Studenten werken hier bij een designbureau op school en gaan aan de slag met echte klanten én opdrachten.

Een dynamisch curriculum richt zich niet enkel op wat er geleerd moet worden. Ook de manier hoe dit in de praktijk geoefend wordt, welke feedback er gegeven wordt en wat voor kansen de arbeidsmarkt hiervoor geeft, zijn van belang. Dit is ook wat Het Bureau nastreeft. Het kost de klant geen geld wat de opdracht betreft, wel wordt er gevraagd om de student duidelijke feedback te geven. Zo komen praktijk en theorie samen en ontstaat er een leerruimte.

Het stonesmodel

De Hogeschool van Amsterdam heeft voor de opleiding Communicatie een innovatief concept bedacht: het stonesmodel. Het curriculum bestaat uit twee verplichte stages en het zelf kiezen uit modules die gevolgd worden. De modules staan voor 15 en 30 studiepunten. De modules van 15 punten worden stones genoemd, een module van 30 punten wordt ook wel een challenge genoemd. Iedere stone is opgedeeld uit drie niveaus. Niveau 1 wordt na het eerste jaar bereikt, niveau twee na het tweede jaar en niveau drie na vier jaar.

De coach van de Hogeschool begeleidt studenten intensief in het kiezen én het volgen van hun stones en challenges. Via het stonesmodel wordt er een groot beroep gedaan op het eigenaarschap van de student. Deze bouwt zo zijn eigen curriculum op.

Weg met toetsing?!

Een bericht van de Paramedische Hogeschool van Fontys op LinkedIn ging afgelopen maand viraal. Hierin beschreef Dieter Fleurackers dat er geen praktijk-assessments of kennistoetsen meer afgenomen worden in het cursusjaar 2022/2023. De studenten krijgen zelfs nog amper les. Wat er dan voor in de plaats komt?

Studenten beargumenteren zelf hoe ze de leeruitkomst behaald hebben en tonen dit aan. Docenten begeleiden de student in het vormgeven hiervan. De leeruitkomsten en het bijbehorende succescriteria zijn gebaseerd op het beroepsprofiel. De ontwikkeling van de studenten wordt via een digitaal portfolio gevolgd. De studenten verzamelen hierin hun ‘bewijs’ en feedback.

Dieter beschrijft dat dit formatieve momenten zijn, waarop de student dus nooit ‘hard’ beoordeeld wordt,maar wel feedback krijgt om zichzelf te ontwikkelen. Iedere onderwijsperiode, welke tussen de 10 en 20 weken ligt, wordt afgesloten met een high-stake beslissing.  Hierin bepalen docenten of studenten de leeruitkomsten behaald hebben. Aangezien de studenten al heel de periode feedback verzameld hebben, zou deze beslissing geen verrassing meer mogen zijn.

Dynamisch curriculum en de arbeidsmarkt

Steeds meer docenten en scholen gaan in gesprek met start-ups. Welke vaardigheden zijn er nodig bij de studenten van nu die ze nog missen op de werkvloer? En hoe kunnen deze vaardigheden in een leerdoel en bijbehorende activiteiten tot uiting komen?

Door de technologische ontwikkelingen in de maatschappij is er steeds meer vraag naar het automatiseringsvermogen bij studenten, het lezen van data als ook het ethische aspect kunnen beoordelen.

Door samen te werken met bestaande bedrijven werk je als school en docent al toekomstgericht. Uiteindelijk weet namelijk niemand hoe de toekomst er uit ziet. Maar je kan wel samen (als school en bedrijf) volgen waar de stijgende lijn zit qua leerdoelen en opbrengsten én of deze trend zich doorzet.

Dit leidt weer tot een anticiperende houding, wat zich vertaalt in tussentijds toetsen. Zo kun je, ondanks een toekomst die nog onzeker is, wel meten of je met het curriculum nog de juiste kant opgaat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Ook interessant voor jou

Waarom studenten soft skills nodig hebben
Waarom studenten soft skills nodig hebben
Onderwijsvaardigheden
Waarom studenten soft skills nodig hebben
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Innovatief lesgeven
Hoe virtuele klaslokalen lessen leuker kunnen maken
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Dit zijn de trends in innovatief lesgeven
Dit zijn de trends in innovatief lesgeven
Innovatief lesgeven
Dit zijn de trends in innovatief lesgeven
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Nieuw!
De kracht van herhalen: Beter Spellen & Beter rekenen
19 jan
15:30
- 16:30
Mbo
Mbo
Nieuw!
Gesprek- en luistervaardigheden oefenen met een interactieve game
24 jan
15:00
- 16:30
Mbo
Mbo
Nieuw!
Huisvestings-management: Van strategie tot exploitatie
26 jan
13:00
- 14:00
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Alles weten over adaptief leren?

Lees en leer over wat het precies is, hoe je het in kunt zetten in je les en wat de voor- en nadelen zijn op deze thema-pagina.