START
Selfie van een groep tiener studenten|2 studenten in een bank in de kantine op school|Werkende jongen mensen buiten op een bank Laptop op schoot en alleen dat en de benen in beeld

Hoe benut je de kracht van Gen Z?

Artikel
Hbo

Onderzoek toont aan dat ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking zichzelf herkent in het stereotype van hun eigen generatie. Een generatie bestaat uit een groep mensen die in een vergelijkbare periode zijn geboren, meestal binnen een tijdspanne van zo’n 15 jaar, en daardoor een gemeenschappelijke band delen.

Deze verbondenheid ontstaat uit een combinatie van factoren: opvoeding, tijdgeest en fysieke en emotionele ondersteuning. Zo is Gen Z, geboren tussen 1995 en 2015, vrijer opgevoed dan eerdere generaties. Daarnaast zijn ze opgegroeid in de tijd van het internet, social media en smartphones. Dit heeft een enorme impact gehad op hun ontwikkeling.

Gen Z betreedt de werkvloer

Het denken in generaties is nuttig. Bijvoorbeeld wanneer nieuwe generaties, zoals momenteel Gen Z, hun intrede doen op de arbeidsmarkt. Iedere nieuwe generatie neemt updates mee naar de werkvloer. Iedere generatie heeft een unieke kracht. En iedere generatie krijgt te maken met uitdagingen. Zo ook Gen Z.

Speciaal voor Noordhoff START schreef Generatie Z-expert, Laura Bas, de whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer. Hierin gaat ze dieper in op de vernieuwingen die Gen Z meebrengt naar de werkvloer en hoe docenten en werkgevers kunnen samenwerken om de kracht van Generatie Z te benutten én onnodig jobhoppen te voorkomen.

De docent als mentor

Laura legt uit dat Gen Z door hun open en vrije opvoeding een sterkere behoefte heeft aan docenten die fungeren als rolmodellen en mentoren. Een van de eerste stappen die je als docent in de rol van mentor kunt nemen, is het aanmoedigen van zelfreflectie bij Gen Z op het gebied van werkgeluk.

Meer praktische aanbevelingen?

De whitepaper zit boordevol praktische aanbevelingen en oefeningen voor docenten en werkgevers, waaronder:

  1. Hoe je als docent Gen Z ondersteunt bij het vinden van een droomstage en bij hun carrièreplanning
  2. Hoe je een omgeving creëert waar Gen Z kan praten over hun doelen, onzekerheden en uitdagingen
  3. Hoe Artificial intelligence (zoals ChatGPT) te gebruiken als leerondersteunend hulpmiddel en om creativiteit en probleemoplossend vermogen te stimuleren
  4. Hoe organisaties Generatie Z kunnen omarmen en kunnen profiteren van hun unieke krachten en ideeën.

Lees dit whitepaper als je Gen Z-ers wilt ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Over de auteur

De whitepaper `De Rol van Generatie Z op de werkvloer is geschreven door spreker en Generatie Z-expert Laura Bas. Zij adviseert organisaties over het bereiken en behouden van jong talent.

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Whitepaper Generatie Z

Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

60

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken