Zo houd je het enthousiasme voor vreemde talen levendig

Redactie Noordhoff
Lesmateriaal
Basisonderwijs
Engels

Kinderen leren een vreemde taal vaak spelenderwijs. Ze zingen mee met een catchy liedje, spelen een game in het Engels of kijken een film met Spaanse ondertiteling. Juist deze spontane leermomenten zijn een gouden kans in het onderwijs, zeker voor het vak Engels. De uitdaging voor leerkrachten in het basisonderwijs is om deze natuurlijke nieuwsgierigheid vast te houden en omzetten in blijvende taalvaardigheid.

Van ‘graag gedaan’ naar grammatica

Er is vaak een groot verschil tussen de manier waarop kinderen een taal op een spontane manier ervaren en de manier waarop het in de klas wordt aangeleerd. Op spontane momenten is taal een levend communicatiemiddel, terwijl het in de klas soms wordt gereduceerd tot woordenlijsten en regels. Bij Noordhoff geloven we dat het anders kan. Het is onze missie om het onderwijs in Nederland te versterken. Wij begrijpen de uitdagingen waar leraren voor staan. Daarom willen we je laten zien hoe je deze kloof kunt overbruggen.

Een stevige basis leg je door aan te sluiten bij wat kinderen al kennen en kunnen. De eerste woorden die ze leren zijn vaak gekoppeld aan positieve ervaringen. Deze emotionele connectie zorgt ervoor dat de woorden beter blijven hangen. Je kunt deze positieve associaties gebruiken als basis om verder op te bouwen. De beste manier om dit te doen, is door te beginnen met luisteren en spreken, net zoals kinderen hun moedertaal leren. Lezen en schrijven komen pas later. Deze stapsgewijze aanpak bouwt zelfvertrouwen op in communicatie, wat essentieel is voor de latere overstap naar het voortgezet onderwijs.

Maak van taal een avontuur

 Taal leren hoeft niet te voelen als een verplichting. Zie het als een ontdekkingsreis! Met deze aanpak houd je het leuk én effectief. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Laat verhalen centraal staan: Moedig leerlingen aan om te vertellen welke woorden of zinnen ze hebben opgepikt. Creëer een veilige leeromgeving waarin kinderen durven te communiceren in het Engels.
  • Creëer samen een ’taalwoordenboek’: Dit is een manier om een gezamenlijke taalschat op te bouwen en tegelijkertijd te differentiëren, omdat sommige kinderen maar een paar woorden kennen, terwijl anderen al complete zinnen hebben opgepikt.
  • Focus op authentieke context: Levensechte situaties en coöperatieve werkvormen zijn waardevoller dan abstracte oefeningen.

De juiste didactiek kan hierbij helpen. Stepping Stones Junior sluit met activerende didactiek aan bij de natuurlijke taalontwikkeling van kinderen. De methode is een complete leeroplossing met onder andere coöperatieve werkvormen en differentiatiemogelijkheden voor alle leerlingen. De methode helpt om de natuurlijke nieuwsgierigheid vast te houden en zet spontane taalmomenten om in een doorlopende leerlijn naar het voortgezet onderwijs.

Als gepassioneerde experts worden we gedreven door de kracht van onderwijs. We staan altijd voor je klaar met ondersteuning en praktische oplossingen. Samen kunnen we het onderwijs in Nederland nog beter maken, voor nu én de toekomst.

Wil je meer ontdekken over Stepping Stones Junior? Klik dan hier.

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Nieuwsbrief Basisonderwijs

Ben je leerkracht in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken