Home / Kennisbank / Toetsing in het hoger onderwijs: Wat verandert er voor jou als docent?
In gesprek met elkaar tijdens de Aan Tafel!-sessie in Zwolle over Toetsing en AI, kwam een duidelijke boodschap naar voren: toetsing staat op een kruispunt. De traditionele methoden voldoen niet meer aan de eisen van de moderne arbeidsmarkt en de technologische ontwikkelingen. Hierbij een samenvatting van de gesprekken die plaats vonden.
De deelnemers, docenten van verschillende hbo-opleidingen, benadrukken steeds vaker dat toetsing meer moet zijn dan een momentopname van kennis. Ze zien toetsing als een integraal onderdeel van het leerproces, waarbij formatieve elementen een grotere rol spelen. ‘We willen af van de mentaliteit dat een 5,5 goed genoeg is,’ merkte een docent op. In plaats daarvan streven ze naar een cultuur waarin studenten leren voor begrip en toepassing, niet alleen voor een cijfer.
Artificiële intelligentie (AI) domineert de discussies over toetsing. Iedereen worstelt met de vraag hoe ze AI kunnen integreren zonder de integriteit van de toetsing te compromitteren. Sommigen zien kansen: ‘Ik zou graag willen dat studenten AI gebruiken om zich voor te bereiden op een CGI (Criterium Gericht Interview).’ Anderen uiten zorgen over de eerlijkheid en gelijkheid wanneer niet alle studenten toegang hebben tot dezelfde AI-tools.
Er is een duidelijke verschuiving naar authentieke, praktijkgerichte toetsvormen. Enkele inspirerende voorbeelden:
Deze vormen brengen studenten dichter bij de realiteit van hun toekomstige beroep en toetsen zowel kennis als vaardigheden.
Het vinden van de juiste balans tussen het toetsen van kennis en vaardigheden blijft een uitdaging. Aanwezige erkennen het belang van basiskennis, maar zoeken naar manieren om ook ‘soft skills’ te beoordelen. ‘We onderschatten vaak de capaciteiten van eerstejaarsstudenten,’ merkte een docent op, wat pleit voor meer vertrouwen in hun vermogen om complexe, realistische taken aan te gaan.
Enkele vernieuwende toetsvormen die werden besproken:
De consensus is dat toetsing flexibeler moet worden. Docenten pleiten voor een verscheidenheid aan toetsvormen die aansluiten bij verschillende leerstijlen en beroepseisen. Ze benadrukken het belang van het expliciet maken van ‘soft skills’ in het curriculum en het integreren van deze vaardigheden in de toetsing.
Het landschap van toetsing in het hoger onderwijs evolueert snel. Docenten staan voor de uitdaging om innovatieve, authentieke en flexibele toetsvormen te ontwikkelen die studenten voorbereiden op een snel veranderende arbeidsmarkt. De toekomst van toetsing ligt in het vinden van een evenwicht tussen technologie, praktijkrelevantie en de ontwikkeling van zowel kennis als vaardigheden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!