Home  / Kennisbank  / Onderwijs en bedrijfsleven als team
Hoe onderwijs en bedrijfsleven samen kunnen werken aan een duurzame toekomst
Onze samenleving verandert in sneltreinvaart. Ontwikkelingen die nu nog innovatief te noemen zijn, worden over twee jaar alweer achterhaald genoemd. Hoe zorg je er in deze snel veranderende wereld voor dat studenten straks goed functioneren in de bedrijfspraktijk van de toekomst? Het antwoord op deze vraag ligt verborgen in duurzame samenwerkingen tussen onderwijs en het bedrijfsleven.
Studentenbegeleider Guido Romeijn van het Grafisch Lyceum Utrecht pleitte er in ons artikel over experimenterend leren al voor: studenten zouden vaker buiten de schoolmuren ervaring moeten opdoen. Het liefst in kantoorgebouwen en werkplaatsen die te vergelijken zijn met hun toekomstige werkplekken.
De wens van Guido is geen toekomstmuziek meer. Steeds vaker sluiten opleidingen zich aan bij netwerken die samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en het onderwijs stimuleren. Dat is niet toevallig; de afgelopen jaren is hier nogal wat extra geld voor vrijgemaakt door de Nederlandse overheid. Het Regionaal Stimuleringsfonds mbo (RIF) is daar een mooi voorbeeld van.
Dat dit soort netwerken succesvol kunnen zijn, bewijst Katapult. Katapult is een organisatie die door het hele land de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij stimuleert. Intussen heeft het netwerk al meer dan 450 samenwerkingsverbanden op zijn naam staan. En dat aantal groeit gestaag.
Katapult ondersteunt zogenaamde publiek-private samenwerkingen tussen beroepsopleidingen, de maatschappij en het bedrijfsleven. Zo’n samenwerking heeft een aantal doelen:
Uit deze doelen blijkt al snel dat niet alleen de studenten profiteren van een publiek-private samenwerking, maar bedrijven ook. Zij hoeven zich geen zorgen te maken over de vaardigheden van hun toekomstige werknemers. En, buiten dat, jonge studenten beschikken vaak over een groot creatief en probleem-oplossend vermogen. Met hun frisse blik durven zij buiten de kaders van het bedrijf te denken en lossen ze complexe vraagstukken soms zelfs op.
Katapult richt zich niet op één vorm van samenwerken. Integendeel, er zijn vele varianten mogelijk. Waar de ene opleiding een kopstuk uit het bedrijfsleven aanstelt als gastdocent, richt de andere zich op samenwerkingen binnen digitale werkplaatsen. Hieronder lichten we een paar veelvoorkomende vormen toe.
Verschillende hogescholen hebben zich de laatste jaren aangesloten bij de Centres of Expertise. Studenten ontmoeten binnen deze Centres bedrijven die maatschappelijke uitdagingen aangaan. Met elkaar werken student en bedrijf bijvoorbeeld toe naar een duurzamer bestaan of een gezonder zorgstelsel.
Vergelijkbaar met de Centres of Expertise zijn de Centra voor Innovatief Vakmanschap. In deze samenwerkingsverbanden worden mbo-studenten uitgedaagd mee te denken over belangrijke maatschappelijke thema’s. Ook hier werken studenten samen met partners uit het bedrijfsleven om gezamenlijk hun maatschappelijke doel te bereiken.
Studenten en docenten uit mbo, hbo of wo kunnen ook plaatsnemen in een Digitale Werkplaats. Daar ondersteunen zij mkb’ers bij de digitalisering van hun bedrijf. Studenten houden zich bijvoorbeeld bezig met online marketing of automatisering.
Een voorbeeld van een succesvol Centrum voor Innovatief Vakmanschap is de Duurzaamheidsfabriek. In dit CIV verbindt de gemeente Dordrecht studenten van het ROC Da Vinci College aan bedrijven in de maritieme maakindustrie, de energietransitie- en de smart technology-sector. Dat kunnen start-ups zijn, maar ook grotere spelers.
Al sinds 2013 komen studenten en bedrijven letterlijk samen in een grote, duurzaam gebouwde fabrieksruimte, waar de nadruk ligt op innovatie. Alle benodigde faciliteiten zijn aanwezig in de bedrijfsruimtes. Bovendien is er genoeg ruimte voor onderwijs en overleg.
Het regionale bedrijfsleven speelt een grote rol in de realisatie van deze samenwerking. Het is eigenaar van een deel van de voorzieningen die in de Duurzaamheidsfabriek gebruikt worden, zoals 3D-printers en watersnijders.
De Duurzaamheidsfabriek heeft als motto: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Daarmee slaat dit netwerk de spijker op zijn kop. Als onderwijs, maatschappij en bedrijfsleven de handen ineenslaan, krijgen studenten alle ruimte zich te ontwikkelen tot meer dan bekwame professionals. Dan wordt één plus één samen drie.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!