LOB voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt

START
Redactie
Mbo

Het vinden van een geschikte stage, en na de opleiding een passende baan. In de complexer wordende maatschappij kan dit voor jongeren lastig zijn. Zij worstelen met hun identiteitsontwikkeling en met de vele mogelijkheden binnen opleidingen, beroepen en arbeidsmarkt. Door loopbaanbegeleiding (LOB) te richten op de ontwikkeling van competenties en vaardigheden, gaan studenten beter voorbereid de arbeidsmarkt op. Kirsten Cuppen, loopbaanbegeleider bij ROC Tilburg en co-initiator van de tool Talentenpaspoort: “Door skills en talenten inzichtelijk te maken, laten studenten zien hoe waardevol ze zijn.”

LOB wettelijk onderdeel in het mbo
LOB draagt voor studenten bij aan het verdiepen en verbreden van hun kwaliteiten, motieven en netwerk, aan verkenning van de arbeidsmarkt en het verder sturing geven aan hun loopbaan. Mbo-scholen zijn wettelijk verplicht LOB-onderwijs aan te bieden, wel kunnen ze hier hun eigen invulling aan geven. Dit resulteert erin dat op de ene school LOB verweven is in het gehele curriculum, en het bij een andere school slechts om een losstaande activiteit gaat.

Voorbereiden op de arbeidsmarkt
Juist in de veranderende arbeidsmarkt is het belangrijk om te weten wat je competenties, vaardigheden en talenten zijn. Dit vraagt van mbo-scholen dat zij hun studenten hier beter op voorbereiden. Dat wordt ook onderschreven in het nieuwe Kwaliteitskader LOB dat is ontwikkeld in opdracht van de MBO Raad, het ministerie van OCW, het Kennispunt MBO Burgerschap en het Expertisepunt LOB. Dit kader biedt mbo-scholen, opleidingsteams en docenten richting hoe LOB in het mbo vorm te geven. Het kwaliteitskader schetst een gedeeld beeld van waar LOB aan zou moeten voldoen en ondersteunt scholen bij de organisatie daarvan.

“Juist de focus leggen op skills en talenten”

Meer dan cijfers
Ook Kirsten Cuppen, loopbaanbegeleider bij ROC Tilburg en co-initiator van de tool Talentenpaspoort, is voorstander van het kijken naar vaardigheden en talenten. “Ik heb een tijd voor groep 8 gestaan. Het deed me veel dat mijn leerlingen werden afgerekend op hun cijfers. Er werd niet gekeken naar bijvoorbeeld hun technisch inzicht of creativiteit. Toen ik voor het ROC op zoek mocht naar een nieuwe LOB-methode en tools, wilde ik de focus leggen op competentie- en talentontwikkeling.” Kirsten ontdekte een geschikte tool die zij samen met de eigenaar verder heeft ontwikkeld tot het Talentenpaspoort . Dit is een online groeidocument waarin studenten kunnen vastleggen hoe ze echt zijn.

Voorbeeld Talentenpaspoort

 

Talenten ontdekken
Kirsten: “In dit digitale portfolio leggen studenten vast wat ze kunnen en waar hun talenten liggen, maar bijvoorbeeld ook wat hun hobby’s zijn. Studenten gaan in de les hierover met elkaar het gesprek aan. Het nodigt uit tot nadenken over jezelf. Een van mijn studenten zei dat hij geen talenten heeft, omdat hij autisme en adhd heeft. Toen ik ging doorvragen, bleek dat zijn hobby gitaar spelen was en dat hij zijn eigen band heeft opgericht. Daarvoor moest hij geschikte muzikanten bij elkaar zoeken. Hieruit blijkt dat hij ondernemend is. En door zijn autisme kan hij ook lang geconcentreerd werken. Allemaal vaardigheden die hij in zijn Talentenpaspoort kan opnemen.”

“Talenten inzichtelijk maken, draagt bij aan gelijke kansen”

Gelijke kansen
Studenten kunnen het digitale paspoort laten zien wanneer ze gaan solliciteren voor een stage of een baan. En dat levert ze vaak meer op dan wanneer ze alleen hun cv tonen. Kirsten: “Het Talentenpaspoort kan bijdragen aan gelijke kansen en het tegengaan van stagediscriminatie. Op zo’n jonge leeftijd bevat je cv vaak alleen je persoonlijke gegevens en je bijbaantjes als vakken vullen. Skills en vaardigheden komen in het Talentenpaspoort goed naar voren. Ik heb van stagebedrijven al teruggekoppeld gekregen dat dit leidend was in het maken van een keuze. Juist omdat het ze veel inzicht geeft in hoe de stagiair is die ze aannemen.”

Ontwikkelen op de arbeidsmarkt
Kirsten: “Je kunt in het Talentenpaspoort echt laten zien wie je bent. Ben je beeldend ingesteld? Dan kun je dat bijvoorbeeld tonen in video’s of foto’s. Dat je als student weet wat je talenten en vaardigheden zijn, maakt je waardevol. Dit is belangrijk voor je toekomst en hoe je straks aan een baan komt. En niet alleen direct na het behalen van je diploma. Het Talentenpaspoort is zo opgezet dat je het continu kunt updaten en bijstellen. Het sluit dus mooi aan op een leven lang ontwikkelen.”

Meer weten?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

talentenpaspoort

Ook interessant voor jou

virtueel klaslokaal
virtueel klaslokaal
Innovatief lesgeven
Hoe virtuele klaslokalen lessen leuker kunnen maken
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Gamification
Gamification
Gamification
Hoe gamification kan helpen
Blog
Hbo
Hbo, Mbo
strategie
strategie
Aansluiting arbeidsmarkt
Strategisch opereren op het snijvlak van ondernemen en onderwijs
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

NU Rekenen, klaar voor de nieuwe rekeneisen
16 feb
15:00
- 16:00
Mbo
Mbo
NU Nederlands, Laat taal leven
14 mrt
15:00
- 16:00
Mbo
Mbo
Klaar voor de nieuwe editie NU Engels?
9 mrt
15:00
- 16:00
Mbo
Mbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Alles weten over gamification?

Lees en leer over wat het precies is, hoe je het in kunt zetten in je les en wat de voor- en nadelen zijn op deze thema-pagina.