Kennisbank Klaar voor de nieuwe kerndoelen met Noordhoff
De grootste onderwijsverandering in 20 jaar: nieuwe kerndoelen voor alle vakken en alle leerjaren, van groep 1 van de basisschool tot en met klas 3 van het voortgezet onderwijs. De nieuwe kerndoelen zijn niet per vak geformuleerd, zoals eerder, maar per leergebied. Daardoor komt er meer samenhang tussen de basisvaardigheden. Een opgave én een kans om jullie curriculum te updaten en het onderwijs aan te scherpen.
Wat zijn kerndoelen?
Kerndoelen beschrijven globaal welke inhoud aan bod moet komen in het onderwijs. Samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen vormen ze de wettelijke kaders voor de inhoud van het onderwijs.
Waarom?
Kerndoelen zijn de wettelijke doelen voor de inhoud van het onderwijs, ze moeten dus een plek krijgen in jullie curriculum. De huidige kerndoelen stammen uit 2006. Verouderd dus, maar ook te vaag en te vrijblijvend geformuleerd. Bovendien wil de overheid dat leerlingen beter voorbereid worden op de toekomst, met een sterke nadruk op basisvaardigheden. Er komen dan ook twee nieuwe leergebieden bij: burgerschap en digitale geletterdheid. Door samenhang aan te brengen tussen de leergebieden, maak je leren betekenisvol en verbeter je de leerresultaten van leerlingen.
Het SLO heeft vanuit het ministerie van OCW de opdracht gekregen de nieuwe kerndoelen te formuleren en schrijft hierover: “De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Ze zijn globaal geformuleerd en bieden weinig houvast aan scholen en leraren. Er is een wens tot samenhang, terugdringen van overladenheid en het versterken van doorlopende leerlijnen.”
Voor welke vakken en leerjaren?
Voor alle vakken en voor alle leerjaren van po tot en met de onderbouw van het vo, gaan nieuwe kerndoelen gelden. De basisvaardigheden per leergebied zijn de rode draad in de nieuwe kerndoelen. Er zijn vier leergebieden: Nederlands, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid.
Wanneer?
Voor de leergebieden Nederlands en rekenen/wiskunde zijn de kerndoelen definitief vastgesteld en deze gaan vanaf 1 augustus 2026 in. Voor de leergebieden burgerschap en digitale geletterdheid en de andere vakken zijn er definitieve conceptkerndoelen. Deze gaan vanaf 1 augustus 2027 in.
Wie maakt het curriculum op een school?
Het curriculum is van jou als school. Samen met je collega’s ben je verantwoordelijk voor het implementeren van de kerndoelen in jouw onderwijs in een curriculum. Daarbij maken jullie als school je eigen keuzes. De uitgewerkte doorlopende leerlijnen en de samenhangende aanpak van de Junior-methodes van Noordhoff Basisonderwijs vormen daarvoor een goede basis. Binnen die basis maakt jouw school eigen keuzes.
Wanneer moet een school de kerndoelen geïmplementeerd hebben?
De overheid heeft bepaald dat scholen tot 2031 de tijd krijgen om voor alle vakken en alle leerjaren het nieuwe curriculum in te voeren. Daarvoor geldt het zogenaamde overgangsrecht. Dat betekent dat je als school vijf jaar de tijd hebt voor dit traject. Vanaf 2031 gaat de Onderwijsinspectie toezien op de implementatie.
Er is dus tijd voor de implementatie. Doe het daarom zorgvuldig en in het tempo dat past bij jouw school. Op de meeste scholen staat ieder jaar de evaluatie van één van de vakken op de agenda. Pas daarom bij voorkeur per jaar één van de vakken aan de nieuwe kerndoelen aan. Omdat er samenhang is tussen de leergebieden en daarmee tussen de vakken, kun je de keuzes eigenlijk niet los van elkaar zien.
Meer over kerndoelen:
Altijd de nieuwste inspiratie in je inbox? We informeren en inspireren je graag met een voor jou relevante nieuwsbrief. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!