Kennisbank Handige handvatten voor differentiatie in het voortgezet onderwijs
Differentiatie in het voortgezet onderwijs is lang niet altijd vanzelfsprekend. Welke handvatten kunnen docenten gebruiken om differentiatie toe te passen? Emma Smit en Annemarie Roukens, didactisch experts bij Noordhoff, leggen uit.
Differentiatie is de manier waarop docenten met verschillen tussen leerlingen omgaan en hoe zij hun onderwijs daarop afstemmen. Bij convergente differentiatie moeten alle leerlingen dezelfde (minimum)leerdoelen behalen, maar verschilt de mate van ondersteuning en de manier waarop ze daar komen. Bij divergente differentiatie werken sommige leerlingen juist aan een ander leerdoel, bijvoorbeeld als ze extra uitdaging nodig hebben. In de leermiddelen van Noordhoff maken we gebruik van convergente differentiatie.
Differentiatie in het voortgezet onderwijs kan een uitdaging zijn, vertelt Annemarie. “Als docent zie je een leerling maar een paar lesuren per week. Dan is het ten eerste lastiger dan in het basisonderwijs om een goed beeld van een leerling te krijgen, maar ook om de tijd te vinden voor een verlengde instructie of extra uitleg. Om eerlijke leerkansen te creëren voor alle leerlingen is het belangrijk om differentiatie een belangrijke plek te geven in het onderwijs en in elke les.”
Niveauverschillen en brede brugklassen
Natuurlijk zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs al ingedeeld op niveau, zoals vmbo, havo of vwo. Maar binnen die groepen zijn vaak veel niveauverschillen, stelt Annemarie. “Dat leerlingen allemaal in een havoklas zitten, betekent niet dat ze in alle vakken even goed zijn. Een leerling kan heel goed zijn in wiskunde, maar extra ondersteuning nodig hebben voor het schrijven. In de brugklas speelt ook nog mee dat leerlingen van verschillende basisscholen komen. Zo is de ene leerling al bekend met huiswerk en weektaken, terwijl de andere leerling nog moet leren plannen. Leerlingen verschillen dus niet alleen op cognitief niveau, maar ook in vaardigheden als plannen en organiseren.”
Ook het concept brede brugklas is iets om rekening mee te houden, benadrukt Emma. “Soms komen leerlingen met een havo-advies in een havo/vwo-brugklas terecht. Veel docenten gaan die leerlingen vervolgens onbewust indelen op dat niveau, waardoor leerlingen zich naar die verwachting kunnen gaan gedragen. Zo creëer je alsnog geen eerlijke leerkansen. In zo’n heterogene brugklas moet je dus differentiëren, zodat zoveel mogelijk leerlingen de leerdoelen behalen.”
Tips en handvatten om te differentiëren
Gelukkig zijn er meer dan voldoende tips en handvatten om in het voortgezet onderwijs met differentiatie aan de slag te gaan!
Met differentiatie bouwen aan zelfvertrouwen
Uiteindelijk draaien al deze oplossingen erom dat leerlingen met plezier en zelfvertrouwen dezelfde leerdoelen behalen. Emma: “Je spreekt er heel duidelijk mee uit: ‘Je wordt nu nog even geholpen, maar uiteindelijk kun jij dit ook zelf. Helemaal op eigen kracht.’ En dat zeg je niet alleen, dat draag je ook echt uit met alle oplossingen die je inzet. Die positieve aanname die daarachter ligt, voelen leerlingen zeker. Zo creëer je zelfvertrouwen.”
Meer over differentiatie
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!