Home / Kennisbank / Innovatief lesgeven: 3 trends
Zowel de maatschappij als het onderwijs staan op een kantelpunt. Doordat technologieën zich in razend tempo ontwikkelen, moeten we daar als maatschappij ook op inspelen. Steeds meer routinematige klussen worden door robots overgenomen. Trendwatcher Richard van Hooijdonk heeft in zijn webinar voor Noordhoff al diverse trends uitgelegd. Daarbij heeft hij ook een oproep gedaan: het is belangrijk dat wij als docenten ook klaar zijn voor het onderwijs van de toekomst. Om zo ons onderwijs aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt. Dat we vóór de feiten uitlopen en niet erachter aan. Hoe kunnen we dat doen? Het helpt ons allereerst als we weten welke trends er spelen. Wat zeker is: de one size fits benadering gaat overboord. Gepersonaliseerd onderwijs bieden en een coachende rol voor docenten, dat is één van de trends waar we klaar voor dienen te zijn.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.
De les klassikaal aanbieden volgens een vast stramien? Die gedachte is er één voor in de geschiedenisboekjes. De trend is namelijk: gepersonaliseerd onderzoek. Docent Kirsten Cuppen is daar een groot voorstander van. Zij heeft het talentenpaspoort ontwikkeld. Hierin zijn niet meer de cijfers leidend, maar het talent van de student. Aan de hand van je eigen talenten ontwikkel je jezelf. Dit wordt vastgelegd in een groeidocument. Als leerkracht heb je een coachende rol. Je begeleidt de student en geeft directe feedback op het ontwikkelproces.
Doordat we de laatste jaren steeds meer studenten een onderzoek ondergaan, denk aan een IQ test, weten we ook dat iedereen op een andere manier leert. Als we aan het concept van meervoudige intelligentie denken, dan is het zo dat ieder op een andere manier leert. Waar de één leert door middel van muziek, is een ander een beelddenker en leert deze meer door het maken van een mindmap rond een onderwerp. In het gepersonaliseerde onderwijs is volop ruimte voor wat een student nodig heeft. Zowel qua leerstijl als vakken.
Eén van de ingrediënten van de ontwikkeling van een student? Het contact met jou als docent. Dit menselijke contact is nodig voor het welzijn van de student. De Corona pandemie heeft wel laten zien hoe funest het is als studenten lange tijd niet fysiek lessen konden volgen. Daarbij heeft de student de prikkel van jou nodig als motivatie. Jij bent als docent de inspirator. Degene die lessen zo ontwerpt, dat studenten willen onderzoeken. Ieder mens is van nature nieuwsgierig. Als het lukt om in een les die nieuwsgierigheid te prikkelen en om te zetten in een onderzoekende houding, dan gebeuren er de mooiste dingen.
De traditionele klaslokalen zullen veranderen in labs. Ruimtes om te experimenteren en te onderzoeken. Niet meer uren achter elkaar zitten op een stoel en achter een tafel. Door met activerende werkvormen te werken, zullen studenten veel meer kennis tot zich nemen. Onderzoeken wijzen uit dat een traditioneel hoorcollege wel iets van kennis overdraagt, maar lang niet zo veel als met coöperatieve werkvormen. Verder zal er in de school ruimte gemaakt moeten worden voor andere bedrijven. Om zo met elkaar een startup vorm te geven. Richard pleit daarnaast voor ruimtes om jezelf onder te dompelen in de digitale wereld. Van een lokaal waar robots gebouwd worden tot een ruimte om opdrachten met je VR bril te kunnen voltooien.
Hoe sluit je als docent aan bij deze trends?
Het is de verwachting dat er veel veranderd. Richard gaf als verwachting dat maar liefst 75% van alle banen binnen nu en 10 jaar door robots overgenomen worden. Geen reden tot paniek, want wij mensen besturen de robots. Als we het evenwicht gevonden hebben tussen welke taak geschikt is voor de robot en welke voor mensen, zal onze wereld een stuk sneller en eenvoudiger worden.
Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Tijdens dit webinar op 5 februari nemen we je mee in hoe creativiteit terugkomt in bij de sociaal professional. Je krijgt handvatten om in de lessen werkvormen in te zetten.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!