Kennisbank Amazon’s offensief op de Nederlandse markt
Amazon, wereldwijd de grootste online retailer, doet met een investering van 1,4 miljard euro een serieuze poging om de Nederlandse e-commerce markt te veroveren. Dit is opmerkelijk, want Nederland en België zijn de enige twee Europese landen waar Amazon niet marktleider is. Die positie is in handen van Bol.com, dat met 4,7 miljard euro omzet ruim voorligt op Amazon’s geschatte miljard euro. De Amerikaanse techgigant wil investeren in technologie, logistiek en prijsverlagingen om zijn marktpositie te versterken. Voor Nederlandse webwinkels zoals Bol, Coolblue en Wehkamp markeert dit een cruciaal moment: kunnen zij standhouden tegen een concurrent met diepe zakken, Europese schaalvoordelen en een ecosysteem van clouddiensten?
Vragen
Bruikbare bronnen
Relevante begrippen
Porter’s Five Forces, Economies of scale, Platformeconomie, Business model, Concurrentievoordeel, Distributiekanalen, Marktconcentratie, Buyer’s journey (B2B), Defensieve marketingstrategieën
Ben je docent?
Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!