START
|

AI in het Onderwijs: Toepassingen voor Creativiteit en Leren

Onno
Zweers
Artikel
Hbo
AI

Donderdag 17 april spraken verschillende docenten Aan Tafel! in Utrecht over wat betekend AI voor creativiteit.  In deze sessie werd gesproken over de rol van AI-tools in het onderwijs, met name gericht op het stimuleren van creativiteit en het ondersteunen van leerprocessen. De levendige discussie bracht verschillende interessante toepassingen en inzichten naar voren die relevant zijn voor docenten in het hoger onderwijs.

Hoofdthema’s

Tijdens de sessie kristalliseerden zich een aantal kernthema’s uit:

AI als kickstarter voor creativiteit

Een belangrijk thema was hoe AI kan dienen als inspiratiebron of startpunt voor creatieve processen. AI-tools kan studenten helpen om ideeën te genereren en hun creatieve denken op gang te brengen. Het gaat hierbij niet altijd om het eindproduct, maar juist om het stimuleren van het creatieve proces zelf.

Leren van en met AI

Er werd gesproken hoe AI kan worden ingezet om leerprocessen te versterken. Een interessant aspect was het “modelleren van creatieve personen” – waarbij AI de werkstijl of het creatieve proces van bepaalde personen kan nabootsen, waarvan studenten vervolgens kunnen leren.

Adaptief toetsen

Een andere mogelijkheid om AI in te zetten is voor programmatisch toetsen en het geven van competentiegerichte feedback. AI kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde leerervaringen die aansluiten bij verschillende leerstijlen en niveaus.

Praktische toepassingen

Tijdens de sessie werden verschillende concrete toepassingen besproken:

  1. Het omzetten van tekst naar visuele representaties zoals mindmaps of infographics om informatie beter te structureren en te presenteren.
  2. Het genereren van beelden in verschillende stijlen  voor presentaties en lesmateriaal.
  3. Het maken van posterpresentaties waarbij AI helpt met het structureren van informatie en het toevoegen van visuele elementen.
  4. Het gebruik van AI voor het creëren van LinkedIn-posts of andere content op basis van bestaande teksten.

Uitdagingen

De sessie liet ook zien dat het werken met AI-tools niet zonder uitdagingen is:

  • De kwaliteit van AI-gegenereerde output varieert sterk, met soms onverwachte resultaten of fouten (zoals spelfouten in een verder correcte Nederlandse tekst).
  • Verschillende tools hebben verschillende sterke punten en beperkingen. Zo werd genoemd dat sommige tools beter zijn in het genereren van afbeeldingen dan andere.
  • Het formuleren van de juiste prompt blijft een belangrijke vaardigheid voor het effectief gebruik van AI-tools.

Conclusie

De sessie illustreerde hoe AI-tools steeds meer hun weg vinden naar het onderwijs, niet als vervanging van menselijke creativiteit en lesgeven, maar als ondersteunende tools die nieuwe mogelijkheden bieden. Voor docenten in het hoger onderwijs is het waardevol om te experimenteren met deze tools en te ontdekken hoe ze kunnen worden ingezet om leerprocessen te verrijken en creatieve expressie te stimuleren.

Het integreren van AI in onderwijsprocessen is nog volop in ontwikkeling, maar biedt nu al concrete mogelijkheden om zowel het werk van docenten als het leerproces van studenten te ondersteunen en te verrijken.

Hoe dit artikel eruit zou zien in een infographic?

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Studiemeister op maat

Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.

– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken