START

AI en Toetsing in het hoger onderwijs: Een nieuwe realiteit

Onno
Zweers
aan-tafel
Hbo
AI

Tijdens de Aan Tafel!-sessie op 13 maart deelde AI-expert Tom Naberink zijn visie op de toekomst van toetsing in het hoger onderwijs. Zijn boodschap was duidelijk: AI is nu een vast onderdeel van ons onderwijs.

 

De onvermijdelijke integratie van AI

Tom benadrukte dat het verbieden van AI-tools niet langer haalbaar is. Onderwijsinstellingen en docenten moeten nadenken over hoe ze AI effectief kunnen integreren in hun lessen en toetsmethoden. AI kan bijvoorbeeld toetsvragen genereren, maar de docent blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit en relevantie. Studenten kunnen deze methode ook gebruiken om te oefenen.

Verschuiving in focus en vaardigheden

Een belangrijk discussiepunt was de verschuiving van kennistoetsing naar het beoordelen van vaardigheden, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Deze verandering vereist een herziening van huidige toetsmethoden en leerdoelen. Tom daagde de aanwezigen uit om na te denken over welke competenties echt belangrijk zijn voor studenten in een toekomst met AI. Hoe zit dit bij jouw opleiding?

Het belang van effectieve prompting

Een cruciale vaardigheid in het AI-tijdperk is ‘prompting’: het stellen van de juiste vragen aan AI-tools om bruikbare resultaten te krijgen. Dit is belangrijk voor zowel docenten als studenten. Zie het als het stellen van de juiste vragen.

Flexibiliteit en ondersteuning

Om in te spelen op snelle technologische veranderingen, benadrukte Tom de noodzaak van flexibel onderwijs. Docenten hebben hiervoor de juiste ondersteuning nodig, zoals tijd, middelen en training, om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit.

Toekomstperspectief

Tom sloot af met een positieve noot: AI moet gezien worden als een krachtig hulpmiddel dat het onderwijs kan verrijken, niet als een vervanging van de unieke expertise van docenten. Onderwijsprofessionals moeten kritisch blijven, zich ontwikkelen en studenten voorbereiden op een toekomst waarin AI een integraal onderdeel van hun professionele leven zal zijn.

Deze presentatie gaf de aanwezigen veel stof tot nadenken. Het is duidelijk dat de integratie van AI in het hoger onderwijs complex maar onvermijdelijk is, en zowel uitdagingen als kansen biedt voor de toekomst van het onderwijs.

 

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Studiemeister op maat

Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.

– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken