Home / Kennisbank / AI en Toetsing in het hoger onderwijs: Een nieuwe realiteit
Tijdens de Aan Tafel!-sessie op 13 maart deelde AI-expert Tom Naberink zijn visie op de toekomst van toetsing in het hoger onderwijs. Zijn boodschap was duidelijk: AI is nu een vast onderdeel van ons onderwijs.
Tom benadrukte dat het verbieden van AI-tools niet langer haalbaar is. Onderwijsinstellingen en docenten moeten nadenken over hoe ze AI effectief kunnen integreren in hun lessen en toetsmethoden. AI kan bijvoorbeeld toetsvragen genereren, maar de docent blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit en relevantie. Studenten kunnen deze methode ook gebruiken om te oefenen.
Een belangrijk discussiepunt was de verschuiving van kennistoetsing naar het beoordelen van vaardigheden, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Deze verandering vereist een herziening van huidige toetsmethoden en leerdoelen. Tom daagde de aanwezigen uit om na te denken over welke competenties echt belangrijk zijn voor studenten in een toekomst met AI. Hoe zit dit bij jouw opleiding?
Een cruciale vaardigheid in het AI-tijdperk is ‘prompting’: het stellen van de juiste vragen aan AI-tools om bruikbare resultaten te krijgen. Dit is belangrijk voor zowel docenten als studenten. Zie het als het stellen van de juiste vragen.
Om in te spelen op snelle technologische veranderingen, benadrukte Tom de noodzaak van flexibel onderwijs. Docenten hebben hiervoor de juiste ondersteuning nodig, zoals tijd, middelen en training, om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit.
Tom sloot af met een positieve noot: AI moet gezien worden als een krachtig hulpmiddel dat het onderwijs kan verrijken, niet als een vervanging van de unieke expertise van docenten. Onderwijsprofessionals moeten kritisch blijven, zich ontwikkelen en studenten voorbereiden op een toekomst waarin AI een integraal onderdeel van hun professionele leven zal zijn.
Deze presentatie gaf de aanwezigen veel stof tot nadenken. Het is duidelijk dat de integratie van AI in het hoger onderwijs complex maar onvermijdelijk is, en zowel uitdagingen als kansen biedt voor de toekomst van het onderwijs.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!