Kennisbank Aankondiging: Ionica Smeets op het Nationaal Reken- en Wiskundecongres 2026
Op 29 januari 2026 vertelt Ionica Smeets over het ontstaan en de ideeën achter het boek Rekenen voor je leven, dat ze samen schreef met Edward van de Vendel en geïllustreerd is door Floor de Goede. Het boek volgt een klas vol kinderen met hun eigen vragen en verhalen, verrijkt met prachtige strips en tekeningen. Het boek laat zien hoe je kunt nadenken over wat kinderen echt moeten leren met rekenen en hoe je dat in een verhaal giet. Tegelijkertijd onderzoekt ze welke vragen kinderen in het dagelijks leven hebben en hoe die vaak verrassend veel met rekenen en wiskunde te maken hebben. Noordhoff sprak Ionica Smeets over haar key-note op 29 januari 2026.
Wat is volgens haar de grootste misvatting over het verbinden van rekenen en wiskunde aan de leefwereld van leerlingen?
Ionica: “Ik zie vaak dat het óf-óf wordt, dat er gedaan wordt of je moet kiezen tussen grondig oefenen óf realistische vragen Soms worden opgaven ook ‘realistisch’ gemaakt, terwijl ze eigenlijk helemaal niet aansluiten bij de echte leefwereld van leerlingen. Zo herinner ik mij een examenopgave over een tafeltje dat zó geconstrueerd was dat het alleen leek te bestaan voor die ene opdracht. Daarnaast spelen culturele verschillen een grote rol: de dingen die theoretisch geschoolden interessant vinden, sluiten niet per se aan bij praktisch geschoolden.”
Welke vraag uit Rekenen voor je leven verdient volgens Ionica een plek in elke klas?
Haar favoriete vraag komt van een meisje: Kun je, als je al je tranen die je in je hele leven huilt opspaart, daar dan mee in bad?
Ionica licht toe: “Edward stelde deze vraag zelf toen hij 11 was, maar zijn juf zei toen: ‘Edward, dat is geen rekenen.’ Ik zie dat juist anders. Hoeveel tranen produceer je per keer? Hoe vaak huil je eigenlijk? Je belandt bij milliliters, schattingen en grafieken: pure wiskunde dus. Dat een kind zó’n vraag stelt, dat vind ik prachtig.”
Wat maakt een vraag wiskundig interessant?
Voor Ionica zijn dat niet de vragen waarvan je meteen weet dat ze wiskundig zijn. Juist de verrassende, gek klinkende vragen vindt ze het leukst. Uitzoekvragen zijn simpelweg veel interessanter.
En als zij minister van Onderwijs zou zijn?
Die ambitie heeft ze niet. Als ze iets zou veranderen, zou dat op de universiteit zijn, omdat ze dat terrein goed kent. Ze zou af willen van de financiering op basis van studentenaantallen. Als ze toch in minister van Onderwijs zou zijn, dan: “Zou ik eerst wekenlang luisteren, heel veel inlezen, praten en dan pas scherp krijgen waar de echte pijnpunten liggen.”
Wat is een minimale stap die leerkrachten morgen al kunnen zetten richting betekenisvoller rekenen en wiskunde?
Ionica benadrukt dat ze leraren niet nóg meer wil laten doen in een toch al overvol programma. “Maar: als je het zelf graag wilt, begin dan bij iets dat jij persoonlijk leuk vindt. Heeft een meester een passie voor sport? Neem rekenen mee in sportactiviteiten. Een vriendin van Ionica – kunstdocente – werkte samen met de wiskundedocent om kunst en wiskunde te verbinden. “Sluit aan bij wat je zelf echt leuk vindt. Zelfs een misleidende-grafiekenwedstrijd kan al met groep 6, maar net zo goed met eindexamenleerlingen.”
Wil je meer horen van Ionica Smeets en ontdekken hoe jij rekenen en wiskunde betekenisvoller, nieuwsgieriger en leuker kunt maken?
Meld je dan aan voor het Nationaal Reken- en Wiskundecongres op 29 januari 2026. Laat je inspireren door sprekers, praktijkvoorbeelden en nieuwe inzichten die je meteen kunt toepassen in je klas of school. Mis het niet!
Altijd de nieuwste inspiratie in je inbox? We informeren en inspireren je graag met een voor jou relevante nieuwsbrief. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!