TikTok Shop Nederland – casus

Lesmateriaal
Hbo
Commerce & creative, communicatie, economie
Bron: De ondernemer

TikTok Shop, de nieuwe functie waarmee gebruikers direct in de app kunnen winkelen, is al gelanceerd in Duitsland, Ierland en Italië en komt binnenkort mogelijk naar Nederland. In China is ‘livestreamshoppen’ al razend populair met een omzet van bijna 600 miljard euro in 2023. TikTok wil met deze functie gebruikers langer in de app houden, meer data verzamelen en concurreren met gevestigde webshops zoals Bol.com en Amazon. Het platform hanteert een lage commissie van 3-12% om verkopers aan te trekken en zet sterk in op influencers die producten in alledaagse settings presenteren.

Lees het volledige artikel

Vragen

  1. Welke marketingfunctie vervullen influencers binnen het TikTok Shop-concept en hoe verschilt dit van traditionele reclame?
  2. TikTok hanteert een commissie van 3-12% versus 5-20% bij Bol.com. Welke prijsstrategie past TikTok hier toe en wat is het strategische doel hiervan?
  3. Beschrijf het verschil tussen het zoekgedrag bij traditionele webshops en TikTok Shop in termen van marketingbenaderingen.
  4. Welke ethische marketingvraagstukken komen naar voren bij het TikTok Shop-concept, vooral met betrekking tot impulsaankopen en doelgroepen?
  5. Voorspel de potentiële impact van TikTok Shop op het distributie-landschap in Nederland. Welke traditionele retailers lopen het meeste risico?

Bruikbare bronnen

Relevante begrippen Social commerce, Influencer marketing, Prijsstrategie, Customer journey, E-commerce, Customer data, Algoritme, Distributiekanalen, Marketingmix, Consumentengedrag, Impulsaankopen, Neuromarketing

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
NU Actueel

Ben je docent?

Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!

Ook interessant voor jou

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken