Lays chips in winkelschap

Nieuwe chipsverpakkingen Lays

NU Actueel redactie
Lesmateriaal
Hbo
Commerce & creative, economie
Bron: Metro nieuws

Chipsliefhebbers kijken mogelijk gek op bij hun eerstvolgende supermarktbezoek. Eén van de grootste chipsfabrikanten, Lays, heeft ervoor gekozen om hun chips in nieuwe verpakkingen te stoppen. In plaats van in een zak, kun je de chips vanaf nu in een doos kopen. Deze verandering gaat gepaard met een flinke prijsverhoging. Een klassiek staaltje krimpflatie? Lees het hele artikel hier.

  1. Welke prijsstrategie wordt hier door Lays toegepast en hoe kan deze vanuit marketingperspectief worden gerechtvaardigd?
  2. Beschrijf hoe de nieuwe verpakking de drie productniveaus van Kotler beinvloedt.
  3. Leg uit wat het begrip krimpflatie inhoudt en beschrijf hoe dit fenomeen de merkperceptie en klantloyaliteit kan beïnvloeden.
  4. De nieuwe verpakking wordt door Lays gepresenteerd als duurzamer (recyclebaar) en praktischer (hersluitbaar). Welke drie marketingcommunicatiestrategieën zou je Lays adviseren om deze voordelen te benadrukken en de negatieve publiciteit te counteren?
  5. Welke voor- en nadelen heeft de nieuwe verpakking voor retailers?

 

Bruikbare bronnen

Relevante begrippen

Prijsdifferentiatie, Productmix, Consumentengedrag, Krimpflatie, Merkperceptie, Klantloyaliteit, Prijs-kwaliteitperceptie, Marketingcommunicatiestrategie

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
NU Actueel

Ben je docent?

Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!

Ook interessant voor jou

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken