Home / Kennisbank / Studenten niet lekker in hun vel? Zo kun jij helpen
Je wilt graag dat jouw studenten zich prettig voelen op school, zodat zij actief meedoen in je lessen en goed presteren. Maar steeds meer studenten worstelen met mentale klachten, bijvoorbeeld doordat ze druk voelen om te presteren op school, door weinig aansluiting met andere studenten of problemen thuis. Hoe kun jij als docent – of hoe kan jouw school – ervoor zorgen dat studenten beter in hun vel zitten? Doe je voordeel met deze tips gebaseerd op recent onderzoek, praktijkvoorbeelden én wat studenten zelf willen zien.
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat jongeren in de studententijd vatbaarder zijn voor psychische klachten. Zo ontstaat 75% van de klachten voor het 24e levensjaar. De meeste studenten geven aan gevoelens van eenzaamheid of prestatiedruk te hebben ervaren. Ook veel stress en slaapproblemen drukken op het mentale welzijn. Studenten die veel sociale steun ervaren, hebben minder klachten.
Hoe je deze sociale steun kunt bieden, dat is onderzocht binnen het onderzoek We’ve got your back. De scholen Curio, Avans, Fontys en de VU werkten hieraan mee. Uit het onderzoek komen twee belangrijke vormen van sociale steun naar voren: informatief en emotioneel. Informatieve steun is bijvoorbeeld een intranetpagina over het werk van studentdecanen. Emotionele steun vloeit voort uit direct contact, bijvoorbeeld een persoonlijk of groepsgesprek.
Bij Curio ligt de emotionele steun in het bieden van een veilig leerklimaat. De mbo-school wil iedereen die er leert en werkt een gevoel van bescherming, veiligheid en zorg bieden. Dit gebeurt via het project Onze school als veilige basis. Decie Bierings (projectleider Studentenwelzijn bij Curio): “Wanneer er een veilige omgeving is, is het gemakkelijker om sociale relaties aan te gaan en emotionele steun te vinden. Ook wanneer er bijvoorbeeld door een kwetsende uitlating een conflict ontstaat. Mijn collega Manon Hillenaar traint teams en mentoren op preventief Herstelrecht. Hiermee leren zij conflicten te voorkomen, te herstellen en de basis te versterken. We dragen gezamenlijk zorg voor ieders en elkaars welzijn.”
Hoe willen studenten zelf het liefst sociale steun ervaren? Zich ergens thuis willen voelen en ‘menselijkheid’, zijn de meest gegeven antwoorden. Shane Pattipeilohy, Student Business Innovation, legt uit: “Je wilt écht gezien worden als persoon. Hiervoor is het belangrijk dat er menselijk contact is. Bijvoorbeeld een docent die oprecht vraagt hoe het met je gaat. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je in je gehele schoolcarrière leert werken aan je empathisch vermogen, je gevoelens leert uitspreken. Dit kan in vakken zoals SLB, mentoruur of burgerschap. Daar is nu onvoldoende aandacht voor. Het moet juist normaler worden om over welzijn te praten, je wilt je geen uitzondering voelen.”
“Er is geen ‘one size fits all’-aanpak,” zegt Jessica Nooij, projectleider van We’ve got your back. “Wel is het belangrijk dat je als onderwijsinstelling een sociale norm stelt: dat het normaal is om ruimte te geven aan welzijn. Uit het onderzoek komt naar voren dat je thuis voelen of betrokken voelen bij een onderwijsinstelling belangrijk is. Want juist dan worden interventies op welzijn meer zichtbaar en is de sociale norm om te werken aan of te praten over welzijn hoger.”
Gebaseerd op wat er uit het onderzoek komt, wat onderwijsinstellingen al doen en wat studenten zelf zeggen, geven we je vier tips hoe je studenten informatief of emotioneel kunt helpen:
Het onderzoek We’ve got your back krijgt een vervolg: daarin wordt concreter gekeken naar wat mogelijke ingrediënten tot welzijnssucces zijn. Hier vloeit een praktische handreiking uit voort. Jessica Nooij: “Ik maak graag de vergelijking met Heel Holland Bakt. Je wilt koekjes die er goed uitzien en lekker smaken; wij laten een aantal voorbeelden zien. Maar we bieden je vooral ingrediënten waarmee je zelf de koekjes kunt bakken die bij de smaak van jouw studenten passen. Door met de ingrediënten binnen je eigen instelling te experimenteren tot je de goede smaak vindt, bied je sociale steun op maat.”
De handreiking volgt waarschijnlijk eind van dit jaar. Houd het onderzoeksproject in de gaten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!