Home / Kennisbank / Studenten hebben motivatie en begeleiding nodig
6 november, hartje Utrecht: een wetenschapper, een student, en vijftien docenten van negen hogescholen schoven bij elkaar aan tafel om te spreken over zelfsturend leren. Studenten nemen graag de touwtjes in handen, leren liever op hun eigen manier, maar hebben óók behoefte aan ondersteuning op zijn tijd. Hoe pakken docenten dit op? Er kwam veel voorbij: van het stimuleren van het gevoel van competentie en autonomie, het aansluiten van de lesstof op de eigen belevingswereld, tot AI als persoonlijke assistent voor zowel de docent als de student en het aanbieden van verschillende manieren van leren, zoals (team) challenges, gamification, peer assessments, enz.
Studenten hebben motivatie en begeleiding nodig om verleid te worden tot zelfsturing. Want de soms passieve en onwetende student leert zelfsturing niet op een zelfsturende manier. Afhankelijk van de behoeften van studenten kan zelfsturing tot allerlei variaties in onderwijs leiden: van de docent als ultieme coach die geen les geeft als er ook geen vraag is, tot een stevige lesstructuur met aanwezigheidsplicht. Enige randvoorwaarde: een duidelijke onderwijsvisie met een basisgevoel van veiligheid. In dat warme bad moeten studenten de ruimte krijgen zichzelf te ontdekken en via hun eigen pad te ontwikkelen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?