Studenten hebben motivatie en begeleiding nodig

Hbo

6 november, hartje Utrecht: een wetenschapper, een student, en vijftien docenten van negen hogescholen schoven bij elkaar aan tafel om te spreken over zelfsturend leren. Studenten nemen graag de touwtjes in handen, leren liever op hun eigen manier, maar hebben óók behoefte aan ondersteuning op zijn tijd. Hoe pakken docenten dit op? Er kwam veel voorbij: van het stimuleren van het gevoel van competentie en autonomie, het aansluiten van de lesstof op de eigen belevingswereld, tot AI als persoonlijke assistent voor zowel de docent als de student en het aanbieden van verschillende manieren van leren, zoals (team) challenges, gamification, peer assessments, enz.

Studenten hebben motivatie en begeleiding nodig om verleid te worden tot zelfsturing. Want de soms passieve en onwetende student leert zelfsturing niet op een zelfsturende manier. Afhankelijk van de behoeften van studenten kan zelfsturing tot allerlei variaties in onderwijs leiden: van de docent als ultieme coach die geen les geeft als er ook geen vraag is, tot een stevige lesstructuur met aanwezigheidsplicht. Enige randvoorwaarde: een duidelijke onderwijsvisie met een basisgevoel van veiligheid. In dat warme bad moeten studenten de ruimte krijgen zichzelf te ontdekken en via hun eigen pad te ontwikkelen.

Bekijk de tekening

Lees meer in dit artikel.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Trendrapport hoger onderwijs 2023

In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?

 

Getekende samenvatting van Aan tafel! sessie in Utrecht
Trendrapport hoger onderwijs 2023

In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?

 

Ook interessant voor jou

Ingang Aan tafel! sessie in Utrecht aan de gracht
Ingang Aan tafel! sessie in Utrecht aan de gracht
Zelfsturend leren is hard werken, ook voor de docent
Artikel
Hbo
Hbo
Gamification
Gamification
De waarheid achter de hype gamification
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Gamification
Gamification
5 gamification voorbeelden die het onderwijs verbeteren
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo

Gerelateerde events

Symposium “Duurzame ontwikkeling in het onderwijs”
30 jan
14:00
- 18:00
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – UITVERKOCHT
Hbo
Hbo
Profielfoto Heleen Torringa
Ethiek voor elke hbo-professional – eXtra editie!
Hbo
Hbo

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken