Home / Kennisbank / Sisters in Science: scheikunde dichtbij
Noordhoff en de Sisters in Science hebben de handen ineengeslagen om scheikunde leuker én relevanter te maken voor jouw leerlingen! Dit doen we onder andere met video’s en podcasts. Kijk snel verder!
Als je je ogen sluit en probeert te denken aan een wetenschapper, wat zie je dan?
Toevallig een witte oudere man in een labjas met gek haar? Dit zou zo maar eens het beeld van jouw leerlingen kunnen zijn als zij denken aan een chemicus. Dat ze zelf chemicus kunnen worden bedenken ze zich misschien niet zo snel, omdat ze zich daar moeilijk een voorstelling bij kunnen maken. Want wat kun je eigenlijk worden als je scheikunde hebt gestudeerd ?
Om scheikunde dichterbij je leerlingen te brengen hebben we samen met de Sisters in Science aansprekende een reeks video’s opgenomen over waarom scheikunde belangrijk is, wat je allemaal kan met scheikunde en om ze enthousiast te maken voor het vak!
‘Waarom zou je het vak scheikunde kiezen?’
Om scheikunde tastbaar te maken en onder andere antwoord te geven op de vraag waarom het voor jouw leerlingen belangrijk is om het vak scheikunde te kiezen hebben we samen met de Sisters in Science acht video’s ontwikkeld. In deze korte video’s bespreken ze stellingen en geven ze antwoord op vragen en dilemma’s. Er worden voorbeelden van beroepen benoemd, uitgelegd waarom scheikunde zo belangrijk is en hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.
Hoe kun je de video’s gebruiken in je lessen?
Bekijk de video’s met je leerlingen wanneer de profielkeuze eraan komt
Of wanneer je leerlingen zich oriënteren op een vervolgstudie
Zet de video’s in als lesopener of lesafsluiter en ga het gesprek aan
Maak er een huiswerkopdracht van
Maak gebruik van de opdrachten en discussievragen die onder de video’s staan
Bekijk de video’s hieronder.
Lestip: bedenk drie redenen waarom je scheikunde zou moeten kiezen.
Lestip: bedenk drie beroepen die je kunt gaan doen als je scheikunde hebt gestudeerd.
Lestip: hoe kijk jij naar het vak scheikunde?
Lestip: bedenk of je scheikunde zou willen studeren, waarom wel/niet?
Lestip: Waarom zou scheikunde een foute vieze industrie zijn? Geef drie voorbeelden.
Lestip: Geef 3 voorbeelden hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.
Lestip: bedenk 3 vaardigheden die handig zijn voor het vak scheikunde
Lestip: Ga klassikaal de discussie aan. Welk beeld hebben je leerlingen van een wetenschapper/chemicus? Is scheikunde echt alleen voor jongens?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!