Home / Kennisbank / 8 verschillende manieren van interpretatie
Guido Weijers vertelt over de lading en de impact die taal kan hebben.
Cabaretier Guido Weijers vertelt in de vierde aflevering van de Noordhoffpodcast Tussenuur met BN’ers aan Nanda van Heteren dat hij de taalregels heeft geleerd in het onderwijs. Hoe de boodschap impact heeft en welke emotie die oproept bij je publiek, leerde hij o.a. van zijn mentor, meneer Bron.
Tijdens zijn hbo-studie Vrijetijdsmanagement aan de NHTV in Breda loopt Weijers stage bij meneer Bron, neerlandicus, die de workshop klantgerichtheid geeft. Hij is één van de mensen die Weijers leert om creatief te zijn met taal. Zo is de zin ‘Jan zegt niet dat Piet die koffer heeft gestolen’ op acht verschillende manieren uit te spreken en op te vatten. De cabaretier legt uitgebreid uit hoe je dat doet en waarom de boodschap anders wordt. Ook gaat hij dieper in op ‘vaste’ zinnen die in het Nederlands gebruikt worden. Bijvoorbeeld dat een brief begint met ‘geachte heer/mevrouw’, terwijl de lezer niet per definitie hermafrodiet is.
Collega’s als Youp van ’t Hek en Harrie Jekkers komen in het gesprek voorbij wanneer Weijers vertelt over hoe taal inspireert en van grote betekenis is. Zoals de tekst ‘Niemand weet hoe laat het is’ van Van ’t Hek. In zijn puberteit heeft deze zin Weijers aangezet tot het doen van werk dat hij leuk vindt. Op zijn eigen Instagramaccount is de zin ‘Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt’ het vaakst geliket.
De schoonheid van taal vindt de cabaretier in zinnen met tegenstellingen of in zinnen die taalkundig eigenlijk niet kloppen, maar wel een gevoel overbrengen dat mensen herkennen. Als voorbeeld noemt hij de tekst van Acda & De Munnik ‘Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?’ omdat dit niet kan maar je toch weet wat er bedoeld en je hetzelfde gevoel misschien ook hebt ervaren.
Voor het vervolgonderwijs heeft Weijers tips voor zowel docenten als studenten. Te beginnen met: dicht bij de belevingswereld van je publiek staan. Met taal doe je dat onder meer door gebruik te maken van podcasts, luisterboeken of spoken word. Interactie zoeken met studenten om taal creatiever toe te passen is een goede optie. Nu worden de taalkaders goed aangeleerd, maar de vertaalslag wordt nog niet altijd gemaakt. Ook taal actueel maken wordt als voorbeeld genoemd. Als een student vakantiewerk gaat doen, dan kan je dieper ingaan op dat woord. Hier zit een tegenstelling in en zo kun je de theorie behandelen en het is meteen beeldend.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!