Met technologie persoonlijke leerdoelen realiseren

Hbo

In het verleden waren docenten volledig verantwoordelijk voor het stellen van leerdoelen voor hun studenten. Daarnaast hadden zij de verantwoordelijkheid voor het beoordelen van de voortgang van de studenten en voor het bepalen hoe dicht ze bij de gestelde doelen waren. Maar daar begint nu verandering in te komen. Studenten krijgen namelijk steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Door hun eigen persoonlijke leerdoelen te stellen, kunnen studenten een actievere rol spelen in het leerproces, onafhankelijker leren en betere leerresultaten behalen. In dit artikel gaan we het hebben over hoe studenten technologie kunnen gebruiken om hun persoonlijke leerdoelen te realiseren. Ook bespreken we een aantal apps en platforms die zijn ontworpen om leren te personaliseren en leggen we uit hoe belangrijk het is om verantwoording te nemen voor het bereiken van leerdoelen.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

Persoonlijke leerdoelen stellen met gebruik van technologie

De studenten van nu zijn opgegroeid met technologie, wat een enorme impact heeft gehad op wat ze van hun leeromgeving verwachten. Ze reageren niet bijzonder goed op traditionele lesmethoden en zijn niet geïnteresseerd in urenlang stapels werkbladen en studieboeken doornemen. Dat is de reden waarom het onderwijs langzaam maar zeker afstapt van ouderwetse uit-het-hoofd-leren-modellen naar een meer gepersonaliseerde benadering van leren. In plaats van alle studenten dezelfde lessen voor te schotelen, ongeacht waar ze zich in hun leertraject bevinden, wordt er bij gepersonaliseerd leren op het gebied van instructieontwerpen en ondersteunende strategieën rekening gehouden met de individuele behoeften, interesses en vaardigheden van elke student. Hierdoor kunnen docenten hun studenten een meer dynamische leerervaring bieden die veel boeiender is en de leerresultaten aanzienlijk kan verbeteren. Uit onderzoeken is gebleken dat studenten hun testscores dankzij gepersonaliseerde leerplannen met gemiddeld 30 procent konden verbeteren. Gepersonaliseerd leren stelt studenten ook in staat om informatie te verwerken op een manier en in een tempo dat het beste bij hen past, waardoor ze minder druk ervaren en meer vertrouwen hebben om verder te gaan.

Dankzij recente technologische ontwikkelingen is het voor docenten nog nooit zo eenvoudig geweest om hun studenten een gepersonaliseerde leerervaring te bieden. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen, is met de hulp van zogenaamde ‘smart tutors’ of kunstmatig intelligente docenten. Deze kunnen studenten helpen de concepten waarover ze leren beter te begrijpen en voor elke student een persoonlijk leertraject ontwikkelen. Een smart tutor monitort de student terwijl hij of zij aan een opdracht werkt, analyseert het werk en identificeert eventuele kennishiaten. Ook docenten hebben profijt van zo’n smart tutor, omdat deze routinetaken kan automatiseren waardoor de docent zijn of haar tijd effectiever kan besteden. Ook omdat docenten steeds minder tijd hebben om elke student persoonlijke aandacht en instructie te geven zijn smart tutors handig. Zo zijn ze onder andere 24/7 beschikbaar om vragen van studenten te beantwoorden, of ze nu op school of thuis aan het leren zijn.

Apps en platforms die helpen bij het personaliseren van leren

Er zijn verschillende innovatieve apps en platforms die kunnen worden gebruikt om studenten een meer persoonlijke leerervaring te bieden. Een van die oplossingen is StudySmarter, een platform dat speciaal is ontwikkeld om studenten te helpen hun leerdoelen te bereiken. Het platform maakt gebruik van natuurlijke taalverwerking (NPL) om lesmateriaal te analyseren en automatisch aantekeningen, samenvattingen, flashcards en oefeningen te genereren. Het platform kan bovendien gebruikt worden om een persoonlijk leerplan te maken waarmee studenten een eventuele achterstand of kennishiaten kunnen aanpakken, maar ook voor het creëren van kalenders met toets- en examendata en voor het genereren van studie-reminders. Het ‘gamification-element’ van het platform zorgt ervoor dat studenten voor het voltooien van opdrachten bijvoorbeeld worden beloond met badges of awards. “Meer dan een op de drie studenten haakt af als gevolg van uitdagingen waarmee ze in hun leerproces worden geconfronteerd”, legt Maurice Khudhir, medeoprichter van StudySmarter, uit. “Daarom hebben we StudySmarter opgericht als een intelligent platform dat studenten tijdens hun hele leertraject individueel ondersteunt. Ons platform maakt toegang tot digitaal onderwijs mogelijk en garandeert goede resultaten voor honderden miljoenen studenten overal ter wereld.”

Avans Hogeschool, een van de grootste hogescholen van Nederland met diverse locaties in het zuiden van het land, biedt 61 opleidingen en telt maar liefst 33.000 studenten en 2.900 medewerkers. De hogeschool heeft onlangs zijn legacy learning management systeem (LMS) vervangen door een nieuw online leerplatform met de naam Brightspace. Het platform stelt de hogeschool in staat studenten flexibelere, gepersonaliseerde blended learning-programma’s aan te bieden, waardoor ze eenvoudiger kunnen overstappen van het ene naar een ander gerelateerd programma.

“Met onze digitale transformatie hebben we toegang tot veel meer data dan ooit tevoren”, zegt Felix Kuijpers, programmamanager onderwijsinnovatie bij Avans Hogeschool. “In de toekomst willen we onderzoeken hoe we deze data zo goed mogelijk kunnen gebruiken en voor onze docenten echt actiegericht inzicht kunnen krijgen in de leertrajecten van studenten.”

Het belang van aansprakelijkheid

Of een student al dan niet in staat zal zijn om zijn persoonlijke leerdoelen te bereiken hangt af van een groot aantal factoren. Een van de belangrijkste daarvan – die vaak over het hoofd wordt gezien – is aansprakelijkheid. Aansprakelijkheid kan worden gedefinieerd als een verplichting of bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen of verantwoording af te leggen voor iemands acties. Maar waarom is dit zo belangrijk? Volgens een onderzoek dat gepubliceerd werd in het Journal of Applied Psychology bereiken mensen hun doelen eerder als ze deze delen met iemand met ‘een hogere status’ of iemand die ze respecteren. Zelfs wanneer iemand bewust besluit om ergens voor te gaan, is de kans op succes volgens sommige productiviteitsexperts toch maar 20 procent. Maar als ze hun doel met iemand delen, schiet dat percentage omhoog naar maar liefst 60 procent. En als ze daarnaast ook nog eens regelmatig contact hebben met deze persoon over de voortgang, is hun kans op succes zelfs 90 procent. Het hebben van een ‘verantwoordelijkheidspartner’ helpt je gefocust te blijven op je doel. Het valideert je aanpak en helpt je eventuele obstakels onderweg te overwinnen. Technologie kan hier ook een belangrijke rol in spelen. Het helpt docenten bij het aansprakelijk houden van hun studenten, waardoor er een aanzienlijk grotere kans bestaat dat ze hun leerdoelen behalen.

In de afgelopen jaren zijn onze onderwijsmethoden steeds meer verschoven van de verouderde, one-size-fits-all-benadering naar een meer gepersonaliseerde benadering waar met het opstellen van lesplannen rekening gehouden wordt met de individuele behoeften, interesses en capaciteiten van elke student. In plaats van dat leraren hun leerdoelen voor hen bepalen, worden studenten nu aangemoedigd om een ​​actievere rol in het leerproces te spelen en hun eigen doelen te stellen. Technologie speelt een belangrijke rol in dit proces, waardoor docenten hun studenten een meer dynamische en boeiende leerervaring kunnen bieden en studenten hun leerdoelen efficiënter en op een prettiger manier bereiken.

Vind je dit interessant, download dan hieronder ook het Whitepaper ‘Adaptief leren’.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Adaptief leren
Nieuwsbrief Hoger onderwijs

Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Nieuwsbrief Middelbaar beroepsonderwijs

Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Innovatief lesgeven
5 facetten van Design Based Education
Artikel
Hbo
Hbo, Mbo
Tekening van een huis gemaakt van allemaal groene buxus blaadjes op een paarse achtergrond
Tekening van een huis gemaakt van allemaal groene buxus blaadjes op een paarse achtergrond
Innovatief lesgeven
Duurzaam bouwen met AI
Artikel
Hbo
Hbo
Nieuw!
School van de toekomst
Wat vinden docenten van digitalisering?
onderzoek
Hbo
Hbo

Gerelateerde events

Nieuw!
Docentendag Logistiek
25 jun
12:30
- 17:00
Hbo
Hbo
Nieuw!
Docentendag Bedrijfseconomie | Maatschappelijk verantwoord ondernemen
30 mei
14:00
- 16:30
Hbo
Hbo
Verken de mogelijkheden van ChatGPT
3 jun
14:00
- 15:30
Hbo
Hbo
49

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoek