Home / Kennisbank / Diverse perspectieven op geschiedenis
Geschiedenisonderwijs staat nooit stil. De wereld verandert, en dat vraagt ook om nieuwe manieren om geschiedenis te vertellen. In de vernieuwde editie van Geschiedeniswerkplaats, de lesmethode van Noordhoff, staan inclusiviteit en multiperspectiviteit centraal. Wat betekent dit in de praktijk, en hoe is deze vernieuwing tot stand gekomen? Daarover spreken we in dit interview met Petra Prescher, de uitgever van de nieuwe editie. Lees over de keuzes die zijn gemaakt en de impact die deze veranderingen kunnen hebben op leerlingen.
“Geschiedenisonderwijs is meer dan het leren van feiten. Het gaat ook om het begrijpen van verschillende invalshoeken en het ontwikkelen van kritisch denkvermogen. In het Nederlandse geschiedenisonderwijs wordt daarom veel aandacht besteed aan historische vaardigheden. Rekening houden met diverse perspectieven en kritisch omgaan met bronnen en standpunten maken daar onderdeel van uit. Met de nieuwe editie van Geschiedeniswerkplaats streven we naar een gebalanceerde blik op historische gebeurtenissen, waarbij we leerlingen aanmoedigen om kritisch na te denken over de complexiteit van het verleden en hoe dit ons heden vormgeeft.”
“Ik ben opgegroeid in zowel de voormalige DDR als Joegoslavië en heb mijn middelbareschooltijd deels doorgebracht op een internationale Russischtalige school. Later heb ik Letteren en Economie gestudeerd in Duitsland, Nederland, Suriname en de Verenigde Staten. Historische gebeurtenissen zoals de Koude Oorlog, de val van de Berlijnse Muur, de oorlog in Joegoslavië en het uiteenvallen van de Sovjet-Unie hebben mijn persoonlijke leven direct beïnvloed. Tegelijkertijd boden deze gebeurtenissen me de unieke kans om dezelfde periodes vanuit diverse perspectieven te bekijken. Dit heeft me doen beseffen hoe belangrijk het is om niet alleen kennis te hebben van het verleden, maar ook te begrijpen vanuit welk standpunt historische feiten worden beoordeeld. In mijn rol als uitgever streef ik ernaar deze inzichten te integreren in mijn werk.”
“Om een lesmethode te creëren die niet alleen informatief is, maar ook inspirerend en relevant voor de huidige generatie leerlingen, hebben we een multidisciplinair auteursteam samengesteld. Dit team bestaat uit ervaren docenten, historici, didactici, schrijvers en redacteuren. We zijn gestart met het analyseren van de huidige leermaterialen en hebben daarbij feedback verzameld van experts, leerlingen en docenten. Op basis van deze inzichten hebben we nieuwe leerstof ontwikkeld die verschillende perspectieven en verhalen integreert en beter aansluit bij de diverse achtergronden van de leerlingen en onze huidige samenleving.”
“We willen leerlingen bewust maken van het feit dat geschiedenis niet louter bestaat uit feiten en data, maar ook uit verhalen en invalshoeken die kunnen variëren per cultuur en samenleving. We willen hen toerusten met de vaardigheden om het verleden te ontdekken, te analyseren en te interpreteren. “
“Het is belangrijk voor leerlingen omdat het hen helpt om een breder en dieper inzicht te krijgen in de wereld om hen heen en empathie en begrip voor andere culturen en samenlevingen te ontwikkelen. Dit bevordert kritisch denken en stimuleert hen om vragen te stellen over de informatie die zij ontvangen. Bovendien bereidt het hen voor op een steeds globaler wordende maatschappij, waarin diversiteit een feit is.”
“Tijdens het ontwikkelingsproces hebben we steeds weer opnieuw ervaren hoe complex en veelzijdig geschiedenis is. We zijn ons nog bewuster geworden van de invloed die persoonlijke en culturele achtergronden hebben op de selectie en interpretatie van historische gebeurtenissen en hoe belangrijk het is om voortdurend open te staan voor nieuwe inzichten en perspectieven.”
“Ik ben vooral trots op onze auteurs die met overgave, kennis en kunde aan deze nieuwe editie hebben gewerkt. En ik ben blij met de toegenomen aandacht die we in de nieuwe editie geven aan groepen die voorheen geen of weinig ruimte kregen zoals vrouwen. Daarnaast ben ik trots op de talrijke authentieke tekst- en beeldbronnen die we hebben gekozen en de nieuwe illustraties die we hebben laten maken en die gebaseerd zijn op recente wetenschappelijke inzichten. Deze beelden brengen geschiedenis tot leven en geven een meer accuraat en divers beeld van het verleden.”
“Leren is een actief, dynamisch en voortdurend proces. Sta open voor nieuwe verhalen en perspectieven en wees niet bang om vragen te stellen of buiten de gebaande paden te denken. Door het gesprek aan te gaan over verschillende inzichten, kunnen we samen een rijkere en meer inclusieve leeromgeving creëren die iedereen ten goede komt.”
Met deze nieuwe editie van Geschiedeniswerkplaats zetten we een belangrijke stap richting een meer inclusieve benadering van geschiedenisonderwijs. Wil je geschiedenis levendig en relevant maken voor leerlingen én hun voorbereiden om straks deel te nemen aan de samenleving? Ontdek dan snel meer over onze lesmethode en vraag je beoordelingspakket aan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Wil je geschiedenis levendig en relevant maken voor leerlingen én hun voorbereiden om straks deel te nemen aan de samenleving? Ontdek dan snel meer over onze lesmethode en vraag je beoordelingspakket aan.
Wil je geschiedenis levendig en relevant maken voor leerlingen én hun voorbereiden om straks deel te nemen aan de samenleving? Ontdek dan snel meer over onze lesmethode en vraag je beoordelingspakket aan.