Kennisbank De Noordhoff rekenkaart
Veel leerlingen hebben moeite met rekenen. Dat is een probleem, want rekenen komt in veel verschillende vakken aan bod, zoals bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie. Als elk vak een andere rekenaanpak hanteert, kan dat tot verwarring leiden, zeker bij zwakke rekenaars.
Door vakoverstijgend afspraken te maken over de rekenaanpak worden leerlingen beter in rekenen en gaan ze verbanden zien tussen de vakken. Het neemt drempels tussen de vakken weg. Voor docenten betekent dit dat zij minder tijd aan rekenen hoeven te besteden in de lessen en meer tijd overhouden voor de andere vakinhoud. Ook geeft de vakinhoud relevante contexten om het rekenen in te oefenen.
Aanleiding voor rekenen in samenhang
De aanleiding voor rekenen in samenhang vind je terug in het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onderwijsraad (2022). In dit rapport doen zij onder andere de volgende twee aanbevelingen om samenhang in rekenen (en taal) te bereiken:
Rekenkaart Noordhoff
Bij Noordhoff zetten we een eerste stap in de afstemming van de rekenaanpakken in onze methodes door het ontwikkelen van een rekenkaart. Een rekenkaart is een krachtige tool waarmee iedereen op school volgens dezelfde rekenaanpak werkt. Leerlingen kunnen de rekenkaart bij alle vakken gebruiken en voor docenten is duidelijk wat de rekenafspraken op school zijn.
In samenwerking met auteurs van verschillende methodes hebben wij voor de volgende onderwerpen een gezamenlijke rekenaanpak opgesteld:
Download de rekenkaart
Meer informatie
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!