De Noordhoff rekenkaart

Artikel
Voortgezet onderwijs
Onderwijskwaliteit

Veel leerlingen hebben moeite met rekenen. Dat is een probleem, want rekenen komt in veel verschillende vakken aan bod, zoals bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en economie. Als elk vak een andere rekenaanpak hanteert, kan dat tot verwarring leiden, zeker bij zwakke rekenaars.

Door vakoverstijgend afspraken te maken over de rekenaanpak worden leerlingen beter in rekenen en gaan ze verbanden zien tussen de vakken. Het neemt drempels tussen de vakken weg. Voor docenten betekent dit dat zij minder tijd aan rekenen hoeven te besteden in de lessen en meer tijd overhouden voor de andere vakinhoud. Ook geeft de vakinhoud relevante contexten om het rekenen in te oefenen.

Aanleiding voor rekenen in samenhang
De aanleiding voor rekenen in samenhang vind je terug in het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onderwijsraad (2022). In dit rapport doen zij onder andere de volgende twee aanbevelingen om samenhang in rekenen (en taal) te bereiken:

  1. Het verankeren van het niveau in landelijke einddoelen
    In de kerndoelen van het SLO is nu veel aandacht voor de samenhang tussen de verschillende leergebieden. Zie hiervoor de Definitieve concept kerndoelen rekenen en wiskunde (2025).
  2. Rekenen meer te integreren met andere vakken
    Onderwijs in andere vakken biedt betekenisvolle en effectieve contexten voor het rekenonderwijs. En andersom is een goede rekenvaardigheid van leerlingen voorwaardelijk voor het ontwikkelen van kennis in alle andere schoolvakken. Het oefenen van rekenen moet daarom niet geïsoleerd plaatsvinden, maar betekenisvol ingebed worden in de vakken en leergebieden, waarmee het onderwijs in rekenen de verantwoordelijkheid wordt van álle docenten.

Rekenkaart Noordhoff
Bij Noordhoff zetten we een eerste stap in de afstemming van de rekenaanpakken in onze methodes door het ontwikkelen van een rekenkaart. Een rekenkaart is een krachtige tool waarmee iedereen op school volgens dezelfde rekenaanpak werkt. Leerlingen kunnen de rekenkaart bij alle vakken gebruiken en voor docenten is duidelijk wat de rekenafspraken op school zijn.

In samenwerking met auteurs van verschillende methodes hebben wij voor de volgende onderwerpen een gezamenlijke rekenaanpak opgesteld:

  • omrekenen van eenheden
  • stappenplan rekenen
  • verhoudingstabel
  • procenten
  • formules

 

Download de rekenkaart

 

Meer informatie

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Nieuwsbrief Voorgezet onderwijs

Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken