Home / Kennisbank / ChatGPT en Hogeschooltaal
Gebruiken jouw studenten ChatGPT? En Hogeschooltaal? Is dat niet dubbelop? We leggen je graag uit waarom niet.
ChatGPT (GPT = Generative Pretrained Transformer) is een chatbot waarmee de gebruiker heel snel allerlei soorten teksten, zoals artikelen, brieven, rapporten en verslagen, kan schrijven. Het programma doet dat automatisch, op basis van een enorme hoeveelheid tekstdata. Daardoor is ChatGPT in staat op een menselijke manier te schrijven en te reageren op vragen.
ChatGPT schrijft zijn teksten automatisch, op basis van de waarschijnlijkheid waarin woorden en zinnen elkaar opvolgen. Die waarschijnlijkheid destilleert het programma uit de enorme hoeveelheid tekstdata waarmee het getraind is. ChatGPT weet echter niet wat de woorden en zinnen die het genereert betekenen en dus wel ook niet of er iets fout gaat. In die zin is ChatGPT dus niet intelligent.
ChatGPT kan vragen beantwoorden over allerhande onderwerpen, zoals over geschiedenis, wetenschap, technologie etc. Daarnaast kan het allerlei teksten genereren (bijvoorbeeld verhalen, artikelen, rapportages, samenvattingen en vertalingen). Ook kan het spelfouten herstellen en feedback geven.
Omdat ChatGPT nieuwe, unieke teksten genereert en geen bestaande teksten toont (zoals gewone zoekmachines doen), is het niet mogelijk om de authenticiteit van zo’n tekst met bestaande plagiaatsoftware te controleren. Inmiddels wordt al wel gewerkt aan de ontwikkeling van software die dit kan. Een Engelstalig prototype dat een (betrouwbare) inschatting maakt of een tekst gemaakt is door een AI-programma is al wel beschikbaar. Voor het Nederlands is een dergelijk programma er nog niet.
Een student kan ChatGPT gebruiken om er informatie mee op te zoeken en te vergelijken, er eigen werk aan te spiegelen, stijlfouten op te sporen, citaten te verifiëren of feedback te vragen. Dat is een positieve ontwikkeling. Daarnaast genereert ChatGPT automatisch allerlei soorten teksten voor de student. Als de student daarop reflecteert, dan verhoogt hij zijn kennis- en inzicht niveau.
Met Hogeschooltaal werkt de student zelfstandig aan de verbetering van zijn taalvaardigheid (grammatica, spelling en taalgebruik). Ook het schrijven van diverse beroepsproducten wordt aangeleerd. De kracht van Hogeschooltaal is dat daarbij zowel de lagere- (onthouden, begrijpen, toepassen) als de hogereordevaardigheden (analyseren, evalueren, creëren) van de taxonomie van Bloom worden getraind.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!