Home / Kennisbank / Beste generatie ooit – dus kan de lat omhoog!
“Maar het is toch logisch dat wij beter zijn dan eerdere lichtingen?” zei Chimène, één van mijn afstudeerders, toen ik mijn huidige afstudeerders complimenteerde met de kwaliteit van producten. “Zonder AI hadden we dit niveau nooit gehaald.” Die opmerking – achteloos, alsof het de normaalste zaak ter wereld is – bleef hangen. Ze heeft gelijk: in negen jaar begeleiding heb ik niet eerder zo’n sterk cohort gezien en dat komt voor een deel door AI.
Toch hoor ik op veel onderwijsinstellingen nog steeds discussies over verbieden of negeren van AI. Alsof we met een checklist of detectietool de tijd kunnen terugdraaien. De realiteit is dat handhaven onbegonnen werk is en dat we studenten daarmee vooral beroven van een vaardigheid die ze hard nodig hebben in hun toekomstige baan.
Ik wil dus dat het gesprek niet gaat over “mogen ze wel of niet?”, maar over iets veel relevanters: kunnen we de lat nu niet gewoon (veel) hoger leggen?
AI tilt het werk van studenten op twee fronten: snelheid én diepgang. Een literatuurreview in een middag? Check. Een dataset opschonen, analyseren en visualiseren vóór de lunch? Kan ook. De tijd die vrijkomt, investeren ze in betere vragen, scherpere analyses en creatievere oplossingen. Dat zie ik elke dag in hun werk terug.
“Maar… ze denken straks niet meer zelf!”
Dat hoor ik vaak. Toch ontdek ik het tegenovergestelde: studenten denken anders – op een hoger abstractieniveau. Ze laten AI eerst het grondwerk doen en leggen vervolgens de kritische lat zélf hoger. Natuurlijk kun je met verkeerd gebruik dommer worden, maar dat is precies waarom we het moeten begeleiden. Geen verbod, wel vakmanschap.
En daar hebben we docenten voor nodig die AI-vaardig zijn. Een voorbeeld is dat docenten het mens-machine-mens principe moeten waarborgen bij het werk van de studenten. En zij moeten studenten die nog niet AI-vaardig zijn kunnen helpen.
Helaas ontbreekt het hier soms aan. Er bestaat veel verschil in de AI-geletterdheid onder docenten en ook onder studenten. Dit is de reden waarom we de lat nu nog niet omhoog kunnen doen. De studenten die niet vaardig zijn met AI kunnen het hogere niveau niet aan. Dus blijven we de lat laag houden. Vinden jullie dit goed onderwijs?
Onze afstudeerders van 2025 zijn geen valsspelers; ze zijn de eerste lichting die dankzij AI écht kan excelleren. Laten we hun vleugels niet kortwieken met een lat uit 2019. Durf hem hoger te leggen – zij vliegen er moeiteloos overheen.
P.S. in podcast “Het AI-Tussenuurtje” #34 gaan we dieper in op dit onderwerp
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Jouw les, samengesteld uit de beste boeken.
– Modulair
– Effectief
– Voordelig
– Ontzorgt
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!