START
Sisters in Science Noordhoff

Sisters in Science: scheikunde dichtbij

Redactie
Noordhoff
Artikel
Voortgezet onderwijs
Kansgelijkheid

Noordhoff en de Sisters in Science hebben de handen ineengeslagen om scheikunde leuker én relevanter te maken voor jouw leerlingen! Dit doen we onder andere met video’s en podcasts. Kijk snel verder!

Als je je ogen sluit en probeert te denken aan een wetenschapper, wat zie je dan?

Toevallig een witte oudere man in een labjas met gek haar? Dit zou zo maar eens het beeld van jouw leerlingen kunnen zijn als zij denken aan een chemicus. Dat ze zelf chemicus kunnen worden bedenken ze zich misschien niet zo snel, omdat ze zich daar moeilijk een voorstelling bij kunnen maken. Want wat kun je eigenlijk worden als je scheikunde hebt gestudeerd ?

Om scheikunde dichterbij je leerlingen te brengen hebben we samen met de Sisters in Science aansprekende een reeks video’s opgenomen over waarom scheikunde belangrijk is, wat je allemaal kan met scheikunde en om ze enthousiast te maken voor het vak!

‘Waarom zou je het vak scheikunde kiezen?’

Om scheikunde tastbaar te maken en onder andere antwoord te geven op de vraag waarom het voor jouw leerlingen belangrijk is om het vak scheikunde te kiezen hebben we samen met de Sisters in Science acht video’s ontwikkeld. In deze korte video’s bespreken ze stellingen en geven ze antwoord op vragen en dilemma’s. Er worden voorbeelden van beroepen benoemd, uitgelegd waarom scheikunde zo belangrijk is en hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.

Hoe kun je de video’s gebruiken in je lessen?

  • Bekijk de video’s met je leerlingen wanneer de profielkeuze eraan komt

  • Of wanneer je leerlingen zich oriënteren op een vervolgstudie

  • Zet de video’s in als lesopener of lesafsluiter en ga het gesprek aan

  • Maak er een huiswerkopdracht van

  • Maak gebruik van de opdrachten en discussievragen die onder de video’s staan

Bekijk de video’s hieronder.

 

Video 1: Waarom zou je het vak scheikunde kiezen?

Lestip: bedenk drie redenen waarom je scheikunde zou moeten kiezen.

 

Video 2: Als je scheikunde studeert kun je alleen scheikundedocent worden

Lestip: bedenk drie beroepen die je kunt gaan doen als je scheikunde hebt gestudeerd.

 

Video 3: Scheikunde is een loservak

Lestip: hoe kijk jij naar het vak scheikunde?

 

Video 4: Waarom zou je in hemelsnaam scheikunde studeren?

Lestip: bedenk of je scheikunde zou willen studeren, waarom wel/niet?

 

Video 5: Scheikunde is een foute/vieze industrie

Lestip: Waarom zou scheikunde een foute vieze industrie zijn? Geef drie voorbeelden.

 

Video 6: Met een studie scheikunde kun je niet de problemen van morgen oplossen

Lestip: Geef 3 voorbeelden hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.

 

Video 7: Voor een studie scheikunde moet je heel slim zijn

Lestip: bedenk 3 vaardigheden die handig zijn voor het vak scheikunde

 

Video 8: Scheikunde is voor jongens

Lestip: Ga klassikaal de discussie aan. Welk beeld hebben je leerlingen van een wetenschapper/chemicus? Is scheikunde echt alleen voor jongens?

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Nieuwsbrief Voorgezet onderwijs

Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken