Home / Kennisbank / Zelfregulerend leren is aan te leren!
Stel je voor: een leslokaal met studenten die zelfstandig, gemotiveerd en met volle aandacht aan hun leerdoelen werken. Ze plannen hun studie, reflecteren op hun voortgang en passen effectief nieuwe kennis toe. Ze zijn in staat om zelfregulerend te leren!
Dit ideaalbeeld is haalbaar, maar vereist de juiste ondersteuning en aanpak. Voor veel studenten is het namelijk lastig om effectief zelfregulerend te leren.
Onderzoeken tonen aan dat studenten in het hoger onderwijs vaak ineffectieve cognitieve strategieën gebruiken, zoals het herlezen van teksten zonder actief vragen erover te stellen. Ook hebben studenten moeite met het toepassen van metacognitieve vaardigheden, zoals plannen en reflecteren.
Gelukkig is zelfregulerend leren aan te leren. Het vereist wél aanmoediging. Daarin speel jij als docent een fundamentele rol.
Ben je benieuwd hoe je studenten kunt ondersteunen bij het versterken van de benodigde zelfregulerende vaardigheden? Lees er alles over in de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs ´. Hierin ontdek je hoe je studenten zowel expliciet als impliciet kunt ondersteunen.
Expliciete ondersteuning houdt in dat je studenten volledig informeert over het cyclische proces van zelfregulerend leren.
Dit omvat:
Impliciete ondersteuning stimuleert het gebruik van zelfregulerende vaardigheden zonder het expliciet uit te leggen. Dit werkt goed wanneer studenten al enige ervaring hebben met specifieke strategieën. Kleine interventies kunnen al helpen.
Denk aan:
Het lezen van de whitepaper helpt je om de juiste kennis en handvatten te krijgen om studenten effectief te ondersteunen in het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden. Hierdoor kun je bijdragen aan hun succes en hen voorbereiden op een zelfstandige en gemotiveerde leerhouding, zowel tijdens hun studie als in hun toekomstige loopbaan. Download de whitepaper en ontdek hoe jij het verschil kunt maken.
De kennis, methodieken, tips en tricks in deze whitepaper worden je aangeboden door negen (docent)onderzoekers van verschillende hogescholen. Zij maken deel uit van het NRO SELFLEXconsortium, dat de komende vier jaar onderzoek doet naar zelfregulerend leren in het hoger onderwijs.
Download de whitepaper `Zelfregulerend leren ondersteunen in het hoger onderwijs´.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!