START
Plein Junior leeft echt in mijn klas

“Plein Junior leeft echt in mijn klas”

Artikel
Basisonderwijs
Onderwijsvaardigheden

Leerkracht Sandra Vegt over haar ervaringen met Plein Junior

We spreken met Sandra Vegt, leerkracht op basisschool Het Wilgerijs. Met 16 jaar bovenbouw ervaring in het basisonderwijs, weet Sandra precies wat wel en niet werkt in de klas. Drie jaar geleden startte ze op basisschool Het Wilgerijs, waar vorig jaar de missie en visie van de school werden herzien. “Onze missie is: kennis gaat voor op vaardigheden. En dat herken ik heel sterk in Plein Junior. Juist daarom wilde ik deze methode graag uitproberen.”

Van zoeken naar zekerheid

Voorheen werkte Sandra met een andere methode, maar dat sloot niet helemaal aan bij haar onderwijsvisie. “Onderzoekend leren klinkt leuk, maar als kinderen nog niet genoeg weten, kunnen ze ook geen kritische vragen stellen. Eerst kennis, dan het nadenken – dat is mijn overtuiging.”

Die volgorde vindt ze terug in Plein Junior. “De opbouw zit goed in elkaar. Er is altijd eerst duidelijke kennisoverdracht. In les twee komt bijvoorbeeld geschiedenis aan bod, gekoppeld aan de Canon-tijdlijn. Dat geeft houvast. De kinderen weten dan: ‘We zitten nu hier op de tijdlijn.’ Dat werkt zó verhelderend.”

Structuur én creativiteit

Ook de herkenbaarheid van de vakken vindt Sandra een groot pluspunt. “Je merkt aan alles dat het doordacht is. Bijvoorbeeld met les 12 en 13: de Pleinopdracht. Wij werken nu over het thema van de Hunebedden. Als eindopdracht gaan we een eigen museum inrichten. De kinderen maken op dit moment toegangskaarten voor hun ouders, richtten tentoonstellingen in over wonen, eten en drinken, vervoer – zelfs godsdienst kwam aan bod. Nou ja, bijna dan…” Sandra lacht. “De kinderen dachten dat dat onderdeel wel weggelaten kon worden. Toen vroeg ik: ‘Jongens, waar waren die hunebedden eigenlijk voor?’ ‘O jaaaa, het is een graf voor het hiernamaals!’ klonk het toen ineens.”

De creativiteit in de klas barst los. “Van klei maken ze voorwerpen, een leerling – onze eigen Freek Vonk – nam prachtige stenen mee die hij op vakantie had gevonden. Er wordt zelfs een lederen kleed gebruikt. Het enthousiasme is aanstekelijk.”

Afwisseling, actualiteit en overzicht

Wat Sandra óók waardeert aan Plein Junior, is de brede thematische opbouw. “Van hunebedden tot wetenschap, dieren en energie – het is zó afwisselend. En inmiddels hebben we ook de werkboeken van groep 6, 7 en 8 op school. In groep 6 gaat het over de tijd van pruiken en revoluties, in groep 7 over internationale samenwerking en isolatie en in groep 8 over Nederland als waterland. Dat zijn gewoon actuele thema’s. Aan alles is gedacht.”
Bovendien zijn de lessen praktisch én goed te geven. “Er zitten ook mooie topo-lessen in. En als leerkracht vind ik: ik moet lesgeven. In de handleiding staat alles van voor tot achter duidelijk uitgelegd. Het leidt je stap voor stap door het hele thema. Maar er is ook ruimte om dingen naar eigen inzicht aan te passen of een les naar voren te halen. Die vrijheid waardeer ik enorm.”

Betekenisvolle gesprekken en betrokkenheid

Sandra merkt dat de methode aanzet tot mooie gesprekken. Zo speelde ze onlangs een situatie na waarin haar stagiaire ‘per ongeluk’ haar telefoon liet vallen. Dit linkte ze aan een opdracht over het lenen van spullen in de prehistorie. “Toen konden we het gesprek voeren: is ‘sorry zeggen’ genoeg als je iets kapot maakt? De kinderen waren bloedserieus. Dan weet je: het leeft.”

Weg met herhaling, op naar verrassing

Wat Plein Junior voor Sandra uniek maakt, is de afwisseling én de inhoud. “Bij onze vorige methode had ik elk jaar weer dezelfde opbouw. Het begon altijd weer over de opwarming van de aarde. Terwijl er zóveel andere boeiende onderwerpen zijn. Die herhaling werkte gewoon demotiverend. Voor de kinderen, maar ook voor mij.”

Bij Plein Junior is dat anders. “Het is fris, inhoudelijk sterk én er is ruimte voor plezier. Kinderen kunnen echt vertellen wat ze geleerd hebben, en je ziet dat het beklijft. De mindmaps zijn ook fijn: overzichtelijk en to the point.”

Tot slot: een warm advies

Sandra is duidelijk: “Ik ben gewoon superenthousiast. Mijn tip aan andere scholen? Geef het een kans. Je zult verrast zijn door wat het losmaakt bij de kinderen – en bij jezelf.”

Meer weten over Plein Junior?
Aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, burgerschap en digitale geletterdheid in 1 methode! Met betekenisvolle thema’s maakt Plein Junior de wereld van je leerlingen groter. Hoe meer kennis van de wereld, hoe leergieriger ze worden.
Meer informatie over de methode vind je hier >

Was dit artikel nuttig?
Deel dit artikel
Nieuwsbrief Basisonderwijs

Ben je leerkracht in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

Gerelateerde events

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken