Kennisbank Jij bent onderdeel van groepsvorming in de klas
Als leerkracht sta je niet voor de klas, maar in de klas. Je bent lid van een sociale groep met een eigen dynamiek, hiërarchie en ongeschreven regels. Om deze bijzondere wereld beter te begrijpen, kunnen we veel leren van onze naaste verwanten in het dierenrijk: mensapen.
Dit artikel is gebaseerd op inzichten uit het webinar ‘Vlooien in de klas, waarom zou je?’, in samenwerking met Noordhoff en Daniel Seesink. Daniel is organisatieprimatoloog en voormalig docent biologie in het voortgezet onderwijs.
Net zoals jonge chimpansees de eerste jaren van hun leven alle ruimte krijgen om te leren en fouten te maken, doorlopen leerlingen ook met vallen en opstaan verschillende fasen in hun sociale ontwikkeling.
Deze natuurlijke drijfveer om deel uit te maken van de groep is zo sterk dat het soms ten koste gaat van andere dingen, zoals opletten tijdens de les.
Een van de grootste uitdagingen voor leerkrachten is het objectief waarnemen van gedrag zonder meteen een oordeel te vellen. Onze hersenen zijn van nature geneigd om snel te categoriseren: veilig of onveilig, prettig of onprettig. Dit helpt ons om efficiënt te functioneren, maar kan ook leiden tot vooroordelen.
Wanneer een leerling opvallend gedrag vertoont, bijvoorbeeld protesteren, storen, of juist extreem stil zijn, trekt dit automatisch onze aandacht. Het gevaar is dat we zoveel energie steken in deze ‘probleemgevallen’ dat we de rustige, meewerkende leerlingen over het hoofd zien. Juist deze leerlingen hebben ook aandacht en waardering nodig voor hun inzet.
In dierengemeenschappen is communicatie cruciaal voor het overleven. Hetzelfde geldt voor de klas. Miscommunicatie kan leiden tot onveilige situaties en conflicten. De kunst is om eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden: dus luisteren voordat je oordeelt.
Echte verbinding ontstaat door aandacht te besteden aan elkaar. Bij apen gebeurt dit letterlijk door elkaar te ‘vlooien’. Dit is een vorm van sociale verzorging die vertrouwen en rust creëert. In de klas kunnen we dit vertalen naar kleine momenten van persoonlijke aandacht. Een vriendelijk woord, interesse tonen in wat een leerling bezighoudt, of gewoon even echt luisteren naar wat iemand te zeggen heeft.
De vraag is niet óf je als leerkracht de leider bent, maar hóe je die rol invult. Bij autoritair leiderschap staat macht centraal, maar dat werkt vaak maar tijdelijk. Effectiever is het om uit te gaan van gedeelde doelen en verantwoordelijkheid.
Zo voelen leerlingen zich onderdeel van de groep én serieus genomen.
Leerlingen leren meer van wat ze zien dan van wat ze horen. Respectvol omgaan met anderen, naar meningen luisteren en fouten durven toegeven: het zijn krachtige voorbeelden.
Kwetsbaarheid hoort daar ook bij. Net zoals apen soms terugvallen in afhankelijk gedrag als ze nieuwe situaties tegenkomen, mag je als leraar ook laten zien dat je niet altijd alle antwoorden hebt. Juist samen zoeken naar oplossingen versterkt de band.
Hoe vertaal je deze inzichten naar jouw klas?
Begin van het schooljaar: investeer vooral in relatie en verbinding. Zoals jonge apen eerst hun sociale positie moeten vinden, zo hebben leerlingen ook tijd nodig om hun plek in de nieuwe groep te ontdekken.
Aandachtsverdeling: maak bewust tijd voor stille leerlingen, niet alleen voor degene die het meeste aandacht vragen.
Conflicthantering: kijk eerst objectief naar wat er gebeurt voordat je ingrijpt. Wat zie je werkelijk, los van je eerste indruk of emoties?
Groepsdynamiek: wees je ervan bewust dat er altijd een hiërarchie ontstaat en begeleid die richting een positieve cultuur.
Groepsvorming is een natuurlijk proces, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. Door te begrijpen hoe sociale verbindingen ontstaan, kun je die processen beter begeleiden. Zo creëer je een veilige leeromgeving waarin álle leerlingen zich gezien voelen en gemotiveerd blijven.
De volgende keer dat je je klas binnenloopt, probeer dan eens te kijken door de ogen van een gedragsbioloog. Welke verbindingen ontstaan er? Hoe beweegt de groep zich? En hoe kun jij bijdragen aan een positieve dynamiek waarin iedereen groeit?
Wil je meer weten over groepsvorming in de klas? Bekijk hier het webinar.
Altijd de nieuwste inspiratie in je inbox? We informeren en inspireren je graag met een voor jou relevante nieuwsbrief. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!