Bieb-oma’s helpen bij leesvaardigheid op de Toermalijn

Noordhoff
redactie

In het midden van de school is een grote open ruimte. Er staan picknicktafels en kasten met leesboeken. In de leesboeken-bieb is het licht, ruim en rustig. Zes kinderen van verschillende leeftijden lopen om de open boekenkasten heen. Er wordt gebladerd, een stukje gelezen en twee meisjes bekijken samen een boek…

In de tussentijd organiseert bieb-oma Yolande de boeken die zijn teruggebracht.  Op tafel liggen de nieuwste aanwinsten. Het bordje erbij trekt de aandacht. Een jongen bekijkt een van de boeken. Yolande vertelt dat het een boekentip was van de juf van groep 5 en dat ze zelf net is begonnen met lezen.

De boekenleggers van de leerlingen zijn behoorlijk vol! Met keurige stempels wanneer het boek weer terug moet zijn. “Dat houdt het tempo erin”. Op de boekenleggers staan ‘strip’ en ‘Dogman’ apart opgeschreven. Om die te lenen, moet je eerst vijf andere boeken lezen.

Maak kennis met IKC Toermalijn in Lelystad

Na jaren van dalende leesresultaten besloot De Toermalijn dat het roer om moest. De uitbreiding van de bieb van zo’n 250 naar 3500 boeken in het afgelopen jaar is daar een voorbeeld van. Net als nieuwe leermiddelen en veel leeskilometers maken. Van 8.45-9.15 lezen alle leerlingen vanaf groep 3 een boek. De jongsten worden voorgelezen. Een cruciaal ingrediënt in bewezen effectief taalleesonderwijs is hier dik voor mekaar: 20-30 minuten lezen per dag met dank aan de bieb-oma’s. Bekijk de video en zie welke rol de bieb-oma’s dagelijks vervullen.

 

Een leesvaardige toekomst: lezen = leren

Noordhoff helpt leerlingen en studenten om een betere lezer te worden. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaring kiezen we de juiste ingrediënten om ons lesmateriaal verder te ontwikkelen. Dat doen we voor de doorlopende leerlijn: van leren lezen op de basisschool tot het begrijpen van studieteksten in het hoger onderwijs. Zo zorgen we voor betere motivatie, meer plezier, goed leesbegrip en grotere woordenschat.

Ontdek meer over onze visie hoe wij werken aan sterke leesvaardigheid »

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.

Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.

Nieuwsbrief Basisonderwijs

Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Header leesvaardigheid
Nieuwsbrief Basisonderwijs

Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!

Ook interessant voor jou

doeltaal is voertaal cover
doeltaal is voertaal cover
Whitepaper: Engels geven in het Engels
Whitepaper
Basisonderwijs
Basisonderwijs
BAO header blog
BAO header blog
Hoe komt leerstof terecht in het langetermijngeheugen?
Artikel
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Podcast #41 Dyslexie
Podcast #41 Dyslexie
Podcast #41 Dyslexie
Podcast
Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs, Basisonderwijs, Hbo, Mbo

Gerelateerde events

webinar Close reading voor dieper tekstbegrip Kyra Laarveld - basisonderwijs noordhoff
Close Reading voor dieper tekstbegrip
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Oriëntatiewebinars Noordhoff basisonderwijs
Oriëntatiewebinar Nieuw Nederlands Junior Lezen
12 mei
15:00
- 16:00
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Oriëntatiewebinars Noordhoff basisonderwijs
Oriëntatiewebinar Nieuw Nederlands Junior Taal en Spelling
13 mei
15:00
- 16:00
Basisonderwijs
Basisonderwijs

Vul onderstaand formulier in en ontvang het artikel in je mailbox

Zoeken