Home / Kennisbank / Microplastics: duurzaamheid in het klaslokaal
Microplastics zijn een veelbesproken onderwerp in de wetenschap, de media en ons dagelijks leven. Daarom hebben we bij Noordhoff een inspirerende lesbrief voor jongeren in het voortgezet onderwijs ontwikkeld, die leerlingen meeneemt in de wereld van scheikunde en duurzaamheid. Maar waarom is het eigenlijk belangrijk dat leerlingen over microplastics leren? En hoe kan een lesbrief over microplastics bijdragen aan een duurzamere toekomst? We spraken met de auteur én uitgever van de lesbrief.
Auteur Miriam heeft met haar expertise de lesbrief over microplastics grotendeels inhoudelijk vormgegeven en vertelt hierover: ‘Mijn naam is Miriam en ik werk aan de Vrije Universiteit in Berlijn. Mijn favoriete onderwerpen om les over te geven zijn biochemie en duurzaamheid. Het onderwerp microplastics is erg interessant, omdat we het overal om ons heen tegenkomen: in de natuur, ons water, voedsel en zelfs in ons eigen lichaam.”
Uitgever Janneke: “Met deze lesbrief bieden we leerlingen en docenten aanvullend en actueel lesmateriaal dat gebruikt kan worden naast de reguliere scheikundemethode. De lesbrief is tot stand gekomen in samenwerking met de Sisters in Science. Samen proberen we leerlingen te enthousiasmeren voor scheikunde. In deze lesbrief over microplastics laten we de relevantie van scheikunde zien waarbij we tevens aansluiten op de leefwereld van leerlingen.”
Miriam: “Ik denk dat het van groot belang is dat er op alle niveaus begrijpelijke, leuke en tegelijk uitdagende opdrachten aangeboden worden over onderwerpen waar we allemaal mee te maken krijgen, zoals microplastics. Er is er binnen deze lesbrief voor iedereen iets passends te vinden. Zowel voor de onder- als bovenbouw. Ik vind het belangrijk om leerlingen meer over microplastics te leren, omdat we deze plastics niet alleen op allerlei plekken terugvinden, maar we er zelf ook steeds meer van binnenkrijgen. De effecten op onze gezondheid en het milieu zijn nu nog niet zo goed in kaart gebracht. De verwachting is dat het over een paar jaar steeds duidelijker wordt wat deze kleine plastic deeltjes precies met ons doen. Bovendien is het niet makkelijk om microplastics te ontwijken of op te ruimen. Hierdoor is het vooral van belang dat we leren waar ze vandaan komen en wat we er zelf aan kunnen doen om verspreiding en inname te beperken.
Miriam: “Er lopen al onderzoeken naar de langdurige effecten van microplastics op onze gezondheid en het milieu. Sommige onderzoekers offeren zichzelf zelfs op als proefpersoon. Zo onderzocht één van de onderzoekers hoeveel microplastic door het verteringsstelsel gaat door zelf microplastic via voedsel in te nemen. Een andere groep onderzoekers zeeft het zand van hele stukken strand om te kijken hoeveel plastic er uit de oceaan aangespoeld raakt op bijvoorbeeld de Waddeneilanden. Wist je dat we ongeveer 5 gram plastic per week eten? Dit komt in 4 jaar tijd neer op een hele kilogram plastic!”
Miriam: “Ik zou graag zien dat leerlingen na het werken met de lesbrief begrijpen wat microplastics zijn en waar we ze tegenkomen. Ik hoop dat een aantal leerlingen geïnteresseerd raakt in duurzaamheidsonderzoek. Daarnaast hoop ik dat leerlingen in het dagelijks leven even stilstaan bij de stappen die ze kunnen nemen om de inname van 5 gram plastic per week naar beneden te brengen. Kleine dingen als je handzeep en douchegel vervangen door een variant zonder microplastics helpt al om de hoeveelheid nieuw microplastic in het water te verminderen.”
Janneke: “Scheikunde speelt een cruciale rol bij het bouwen aan een duurzame toekomst. We willen leerlingen kennis laten maken met maatschappelijk relevante thema’s en hen inzicht geven in de impact van bepaalde keuzes op gezondheid en milieu. Hopelijk inspireert het jongeren om duurzame keuzes te maken.”
Miriam: “Maak het onderwerp duurzaamheid geen bijzaak, maar hoofdzaak. Uiteindelijk hebben we het over de toekomst waar onze leerlingen in gaan leven en werken. Zij hebben de kans om te werken aan oplossingen voor problemen die we nu alleen nog maar kunnen vaststellen, zoals in dit geval microplastics. Goede oplossingen komen uit gemotiveerde jonge mensen vaak veel sneller tevoorschijn!”
Met deze lesbrief hopen we docenten en leerlingen handvatten te geven om een actueel en urgent thema te verkennen. Samen met de auteur en uitgever zijn we trots op dit educatieve materiaal, dat niet alleen kennis overbrengt, maar ook inspireert tot actie. De lesbrief over microplastics is nu beschikbaar op aanvraag. Je ontvangt een klassenset van 30 lesbrieven en een online antwoordenblad. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en horen graag hoe jullie dit materiaal in de klas inzetten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Interdum urna, ornare et enim vulputate nibh euismod nisl. Tempus mus risus velit ullamcorper. Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet adipiscing arcu risus.
Nulla ac aliquet nisi imperdiet sed vestibulum dolor mi. Fringilla ullamcorper lacinia arcu molestie vestibulum aliquet velit ullamcorper pretium.
Bestel de lesbrief over microplastics en ontvang een klassenset van 30 lesbrieven én een online antwoordenblad.
Bestel de lesbrief over microplastics en ontvang een klassenset van 30 lesbrieven én een online antwoordenblad.