Op 8 maart stonden Mirjam de Roon en Peter Elshout in de Noordhoff Virtual Classroom. Gebruik de button hieronder om de sessie terug te kijken of lees de samenvatting.
In 2022 verscheen een geheel vernieuwde versie van Rekenen met hele getallen op de basisschool. Samen met de eerdere delen – Rekenen met verhoudingen op de basisschool en Meten en meetkunde op de basisschool – vormt het een volledige serie voor het didactiekonderwijs op de pabo.
In het reken-wiskundeonderwijs is het belangrijk dat kinderen inzicht ontwikkelen. Ze moeten niet alleen rekenprocedures leren uitvoeren, maar ook de wiskunde die er achter zit gaan begrijpen. Hiervoor is interactie nodig met veel ruimte voor gesprekken over onderliggende wiskundige ideeën.
Om kinderen hierbij optimaal te ondersteunen hebben leerkrachten niet alleen goede kennis van de leerstof nodig, maar ook de juiste didactische vaardigheden. De boeken geven daarom een gedegen theoretische basis, maar verbinden daar ook steeds suggesties aan voor activiteiten op de stageschool. Daarbij wordt gebruik gemaakt van opgaven uit de meest gebruikte rekenmethodes. Elk hoofdstuk begint met een practicum rond opgaven op het eigen niveau van de studenten. Daarin worden belangrijke punten uit het hoofdstuk aan de orde gesteld, op een manier die ook laat zien hoe het onderwijs op de basisschool kan worden vormgegeven.
In de webinar laten de auteurs zien hoe de boeken op de pabo kunnen worden ingezet. Verschillende mogelijkheden worden besproken. Van een aanbod voor eerstejaars tot aan studenten die bezig zijn met hun afstudeerwerkstuk. Gedurende de webinar is er ook gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen te delen.
- Helpt studenten zich voor te bereiden op het geven van goed reken- en wiskundeonderwijs
- Gedegen theoretische basis
- Elk hoofdstuk begint met een practicum op het niveau van de student
Annette Markusse is pabo-docent en hoofdredacteur van het tijdschrift Volgens Bartjens.
Frans van Galen is ontwerper-onderzoeker voor het reken-wiskundeonderwijs.