Bij dit college ontvang je een gratis ticket voor een bezoek aan het Onderwijsmuseum in Dordrecht.
“De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën”, aldus de wiskundige Euclides (die rond 300 voor Chr. leefde). Wat leert ons dit? Onderwijsvernieuwing is van alle tijden. Maar wàt voor vernieuwingen op het gebied van leermiddelen en onderwijsideeën werden er de afgelopen twee eeuwen, vanaf de eerste onderwijswet (1801), ingevoerd? Wat is gebleven? Wat is verdwenen? En kunnen we daar iets van leren?
Dr. Jacques Dane (1964), doorliep de nieuwe lerarenopleiding “Moller Instituut” (tegenwoordig Fontys Hogeschool) te Tilburg. Daarna studeerde hij geschiedenis aan de Universiteit Leiden. In 1996 promoveerde hij aan de Universiteit Groningen op een historisch-pedagogisch onderwerp. Van 1997-2007 was hij coördinator van het Archief & Documentatiecentrum Nederlandse Gedragswetenschappen. Vanaf 2007 is hij werkzaam bij het Nationaal Onderwijsmuseum. Dane verricht onderzoek in de collectie van het Onderwijsmuseum en publiceert in onderwijsvaktijdschriften over historische pedagogiek.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!