Ontdek waarom ethiek een prominente plek verdient in je colleges
Krijg en deel praktische tips die direct toepasbaar zijn in de lespraktijk. Deze interactieve sessie biedt volop ruimte voor gesprek en discussie. Auteur en filosofie-docent Heleen Torringa bespreekt hoe hbo-docenten zonder opleidingsachtergrond in de ethiek, morele competenties kunnen bevorderen bij studenten. De sessie gaat van start met een kort betoog over het belang van goed ethiekonderwijs en wat dat inhoudt.
Vervolgens deelt ze suggesties over het integreren van ethiek tijdens project-, stage- of afstudeerbegeleiding. Ze doet dat aan de hand van de volgende vijf thema’s:
Doel van het webinar
Met dit webinar willen we kennis en ideeën uitwisselen over de vraag hoe we ethiek in het hbo een prominentere plek kunnen geven. Daarnaast hopen we deelnemers ook aan te zetten tot het uitproberen van de aangereikte didactische suggesties in hun eigen onderwijspraktijk.
Programma:
Dr. Heleen Torringa is leerlijnhouder en docent Kritisch denken & Ethiek bij Avans Hogeschool, lid van de Ethische Commissie Avans, en (beoogd) vice-voorzitter van de Vereniging van Ethici in Nederland. Heleen studeerde wijsbegeerte, is opgeleid tot docent filosofie en promoveerde op een proefschrift over kritisch denken. Voor Avans Hogeschool schreef ze een Handreiking Ethiek. Wenken voor het integreren van ethiek in het hoger beroepsonderwijs (2023). Dat schreef ze voor hbo-docenten zonder opleidingsachtergrond in de ethiek.
Om zelfregulerend leren in het hoger onderwijs te versterken en ondersteunen, is het goed om eerst te weten wat je dan precies wilt versterken en ondersteunen. Daarom gaan we in deze whitepaper eerst dit concept verder ontrafelen: wat is zelfregulerend leren precies?
Ben je docent in het voortgezet onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Ben je docent in het basisonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Hoe kun je gamification inzetten in jouw les? Wat zijn de voor- en nadelen? De whitepaper gamification is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Een super handig document voor de innovatieve docent die meer wil doen met gamification, maar nog niet precies weet waar te beginnen.
Jongeren ervaren door diverse maatschappelijke ontwikkelingen nóg meer druk. In deze podcast wordt vertelt hoe je jongeren die vastlopen kan helpen, hoe je hen begeleidt bij het maken van studiekeuzes en waarom het loont om jezelf kwetsbaar tegenover je leerlingen/studenten op te stellen.
In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: Hoe gaan docenten om met veranderingen en welke impact hebben ze op belangrijke aspecten als studentenwelzijn, zelfsturing en zelfregulerend leren? En niet te vergeten, hoe integreren we AI op een effectieve manier in het hoger onderwijs?
In deze whitepaper stipt Heleen aan hoe ethiek geïntegreerd kan worden in het hoger beroepsonderwijs. Van alle hbo-docenten. In stage- en afstudeerbegeleiding en in de lessen van vakdocenten. Van docenten business, techniek en bedrijfskunde tot social work, verpleegkunde en kunst. Kortom, in alle kennisdomeinen van het hoger onderwijs.
Wat is de kracht van Generatie? Wie is Generatie Z? Hoe ontstaat een generatie eigenlijk en wat is de rol van docenten en werkgevers bij het voorkomen van jobhoppen. Laura Bas, spreker en Gen Z expert geeft organisaties advies over het bereiken en behouden van jong talent en geeft antwoord op bovenstaande vragen in dit whitepaper.
Wat is adaptief leren exact? Hoe wordt het gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe start je zelf met een adaptieve leeromgeving? De whitepaper adaptief leren is speciaal gemaakt voor docenten die lesgeven in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Ben je docent in het hoger onderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!
Differentiatie in de klas.
Bij differentiatie in het onderwijs doet de docent proactief aanpassingen om recht te doen aan verschillende leerbehoeften. Van individuele leerlingen, of van kleine groepen leerlingen. Maar het kan ook onbedoeld stigmatiserend werken en leiden tot een selffulfilling prophecy. Je eigen onbewuste differentiërende gedrag leren kennen, is dan ook een voorwaarde voor effectieve differentiatie in de klas.
Ben je docent in het middelbaar beroepsonderwijs en wil je niets missen? We informeren en inspireren je graag met onze e-mailnieuwsbrieven. Laat ons weten waarover je op de hoogte gehouden wilt worden!